امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : یکشنبه, ۳۰ خرداد , ۱۴۰۰ - 11 ذو القعدة 1442
شناسه خبر : 13710
  پرینتخانه » اخبار, استانها 259 بازدید | ارسال توسط :

کار سخت در روابط عمومی و سختی کار برای دست اندرکاران

بی شک و به یقین همزمان با توسعه و پیشرفت جوامع و شکل گیری نهادها و سازمان‌های گوناگون، ضرورت راه‌اندازی مجموعه ای به نام روابط عمومی که تنظیم کننده سیستم ارتباطات و اطلاع رسانی باشد، بسیار حائز اهمیت است
کار سخت در روابط عمومی و سختی کار برای دست اندرکاران

* محمد بصیریان / در سطح بین المللی همواره روابط عمومی به عنوان یکی از مشاغل زیان آور و سخت در کنار مشاغلی چون نظامی ، خلبانی و خبرنگاری مطرح است که به عنوان نمونه می توان به نتایج تحقیقات مجله لایف و موسسه کاریر کاست اشاره کرد.

مسئولین و کارکنان روابط عمومی باید همواره مطمئن باشند که هیچ متن گفتاری، نوشتاری و تصویری آن‌ها زمینه ایجاد کج فهمی و یا سوء تفاهم و برداشت را فراهم نکند چرا که مردم و سازمان‌ها و مقامات، عموماً گفته‌ها و نوشته‌های منتشر شده روابط عمومی را در حقیقت نظر سازمان آن‌ها می‌شناسند که این مساله بر دشواری کار آن‌ها بیش از پیش می‌افزاید.

از سختی‌ها و مشقات دیگر روابط عمومی این هست که در تعطیلات و زمان‌های غیراداری نیز باید گوش به زنگ باشند و به تعبیری ۲۴ ساعت و هفت روز در هفته مشغول کار هستند نیز باید گوش به زنگ باشند. علاوه بر این، طبیعت کار روابط عمومی‌ها به گونه‌ای است که نتیجه آن در معرض نظر مردم و افکار عمومی قرار گرفته و چنانچه خطایی از آن‌ها سر بزند به سرعت همگان از آن مطلع شده، مورد مواخذه قرار داده و اعتبار سازمان را زیر سئوال می برند.

لذا یکی از وظایف حساس مسئولان و کارکنان روابط عمومی این است که در اظهارات کتبی و شفاهی خود جنبه‌های حقوقی را به شدت و دقت مدنظر قرار داده تا سازمان متبوع خود را در اثر عدم توجه به این مهم دچار مشکل و پاسخگویی و درگیر هزینه و صرف وقت نکنند.
حتی در حین سفرهای مطبوعاتی و یا برگزاری نمایشگاه‌ها و اقداماتی از این قبیل، باید پیش‌بینی و آمادگی لازم را در صورت بروز حادثه و سانحه غیر منتظره و غیرمترقبه داشته باشند و ممکن است کوچکترین مشکلی در یکی از جلسات از قبیل ایجاد اختلال در میکرفون و یا دستگاه ویدئو و غیره باعث شود تمام تلاش‌های شبانه روزی قبلی روابط عمومی هدر رفته و فشار ناگهانی و استرس کاری فراوانی را به مدیران و کارکنان این مجموعه وارد کند.

علاوه بر آنچه گفته شد، در زمان بحران‌ها و بروز فاجعه، مردم، مقامات و به خصوص وسایل ارتباط جمعی بیشترین فشار را بر روی مدیران و مسئولان روابط عمومی وارد می‌آورند و فکر کردن و تصمیم گرفتن در شرایط فشار و ریسک بر دشواری کار آن‌ها می‌افزاید که بهترین روش برای کنترل این بحران‌ها، اتخاذ یک خط مشی ارتباطی برای روشن کردن افکار عمومی است که این خود باعث اضطراب شدید و ایجاد تنش در این افراد می‌شود.

آثار منفی کار بر روی کارکنان را نباید تنها منحصر به تأثیرات صرفأ بدنی دانست بلکه فشار روانی و ایجاد استرس، اضطراب و تنش در حین کار نیز بسیار قابل توجه و خور اعتنا است. از آنجا که هیات وزیران مصوبه‌ای را به تصویب رساند مبنی بر اینکه خبرنگاران در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرد، مسئولان روابط عمومی، در بخش اعظمی از کار خود، ارتباطی تنگاتنگ و مستمر با مشاغل مطبوعاتی دارند و رسانه‌ها، اساسا بخش مهم و قابل توجهی از اطلاعات و اخبار و اطلاع یابی های خود را از طریق روابط عمومی‌ها به دست می‌آورند، لذا با عنایت به سختی و شبانه روزی بودن شرایط کاری کارکنان روابط عمومی، توجه به سختی کار در روابط عمومی برای دست اندرکاران روابط عمومی ها فراهم گردد تا این شغل پرمخاطره و سخت در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد و به این ترتیب، دست اندرکاران این حرفه بتوانند با امنیت خاطر بیشتری به انجام وظایف مهم و مسئولیت‌های خطیر خود بپردازند و از حقوق حقه خود بهره مند شوند.

* کارشناس ارشد روابط عمومی و مدیر روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کرمان

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.