امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 23 July , 2019
امروز : سه شنبه, ۱ مرداد , ۱۳۹۸ - 21 ذو القعدة 1440
شناسه خبر : 12017
  پرینتخانه » نکته روابط عمومی تاریخ انتشار : ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ | 111 بازدید | ارسال توسط :

نکات اساسی روابط عمومی : مدیریت جریان افکار عمومی و سازمان

از آن‌جا که روابط عمومی مقوله‌ای فهمیدنی است نه شعاری سر دادنی، موفقیت در این عرصه علاوه بر علم و تجربه به فن و هنر لازم نیاز دارد. صرف خواندن چند مطلب، مقاله و چند صباحی فعالیت در روابط عمومی به تنهایی نمی‌تواند روابط عمومی را کارآمد کند. روابط عمومی هنر خاصی می‌خواهد که بتوان در شرایط مختلف با آن پیش رفت.

نکات اساسی روابط عمومی : مدیریت جریان افکار عمومی و سازمان

 

روابط عمومی (Public Relations)

 

روابط عمومی (Public Relations)  و نکات اساسی روابط عمومی را آشنا شویم .یا همان PR، مفهومی که خیلی‌ها عقیده دارند با آمدنش، باید با تبلیغات خداحافظی کرد. حتی کتابی معروف در این زمینه نوشته شده‌است به نام «سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی».

ساده‌ترین تعریف روابط عمومی این است:

 

مدیریت کردن جریان اطلاعات بین این دو: ۱) افکار عمومی ۲) سازمان شما، به صورت دو سویه

 

چیزی که درباره روابط عمومی (PR) باید حتما بدانید این است که دوسویه بودن رابطه در PR بسیار مهم است. «شما باید بتوانید بازخوردهایی را که از روابط‌تان با مشتری به دست آورده‌اید، به راحتی ارزیابی کنید».

 

نکات اساسی روابط عمومی

 

۱- فهم و درک صحیح‌: از آن‌جا که روابط عمومی مقوله‌ای فهمیدنی است نه شعاری سر دادنی، موفقیت در این عرصه علاوه بر علم و تجربه به فن و هنر لازم نیاز دارد. صرف خواندن چند مطلب، مقاله و چند صباحی فعالیت در روابط عمومی به تنهایی نمی‌تواند روابط عمومی را کارآمد کند. روابط عمومی هنر خاصی می‌خواهد که بتوان در شرایط مختلف با آن پیش رفت.

۲- اخلاق‌مداری: اخلاق‌مداری و توجه به منش‌ها و روش‌های انسانی در روابط عمومی یک اصل است. با این روش‌ها می‌توان محور تعامل و دوستی و ارتباط بود. تالیف قلوب و تلطیف فضای فکری و روانی به عنوان یک رسالت در روابط عمومی با رفتار غیر انسانی و غیراخلاقی امکان‌پذیر نیست.

۳- تواضع و صداقت: تکبر، غرور، خود برتر بینی، غرور کاذب، دیگران را از موضع برتر نگریستن، دروغ و بیان حرف‌های بی‌اساس و غیر مستند، کینه‌توزی و عقده‌گشایی و خلاصه دیگر امراض روحی و روانی برای روابط عمومی سم است و مانع به ثمر نشستن زحمات و تلاش‌هاست. تواضع و فروتنی، صداقت، تکریم و احترام متقابل اساس کار در روابط عمومی است.

 

۴- فداکاری و ازخودگذشتگی: روابط عمومی موفق باید با فداکاری و از خودگذشتگی نقش ضربه‌گیر برای مسئولان ارشد سازمان را ایفا کند‌. یعنی در سایه وجود روابط عمومی مسئولان ارشد سازمان بایستی از فضای سالم وجو آرامی برای کار و ارایه خدمت برخوردار باشند نه این که روابط عمومی همواره برای سازمان و مسوولان طلب‌کار بتراشد و از وجود مسئولان به عنوان سپر و ضربه‌گیر خود سوء استفاده کند.

 

۵- قدرت و توان کافی: روابط عمومی موفق به توان و قدرت کافی برای انجام وظیفه خود مسلح است تا در شرایط خاص و مواقع بحرانی به نحو احسن انجام وظیفه کند نه این که در مواقع خاص و پر کاری در نیمه راه ببرد و صحنه را خالی کند. به یاد داشته باشیم درست حرکت کردن در مواقع بحرانی روابط عمومی را محک می‌زند.

 

 

۶- تحمل مخالف‌: روابط عمومی کارآمد سعه صدر و قدرت تحمل مخالفان را دارد و این از منش انسان‌های بزرگ است. انسان‌های کم‌ظرفیت و کوچک که با یک کشمش گرمی و با یک عدس سردی‌شان می‌شود مناسب عرصه روابط عمومی نیستند.

۷- ایجاد رابطه و دوستی: ایجاد روابط گسترده و تعمیق ارتباطات و دوستی‌ها از وظایف اساسی روابط عمومی است و این هنری ذاتی است. خزیدن در گوشه و کنار و پنهان شدن در اطاق‌های در بسته، قطع ارتباط با دیگران، بی‌خبری از مخاطبان و همکاران، کینه‌توزی و ایجاد جدایی و تفرقه به جای گسترش دوستی‌ها در منش روابط عمومی نیست. افراد منزوی و کسانی که به راحتی قطع از ارتباط می‌کنند و یا در مواجهه با دیگران حتا دشمنان و رقبا احساس ترس و واهمه دارند نمی‌توانند روابط عمومی را شکوفا کنند.

۸- عملکرد همه‌جانبه: روابط عمومی عرصه حرکات و رفتارهای فراگیر و همه‌جانبه است و لذا اشخاصی با تفکر چند‌ بعدی می‌خواهد. صرف برگزاری یک جلسه یا همایش و انجام چند کار روتین و روزمره، نشانه‌ی روابط عمومی موفق نیست.

۹- پرهیز از حاشیه‌سازی: چون روابط عمومی وظایف زیادی بر عهده دارد شاید فرصت زیادی در اختیار نداشته باشد لذا به دور از وقت‌کشی و ضایع کردن فرصت‌ها باید با وقت‌شناسی در پی انجام وظایف اصلی خود باشد. پرهیز از حاشیه‌سازی و ایجاد جوهای غیرضروری و کاذب و زنده‌باد مرده‌بادهای بی‌حاصل و پرداختن به جمع‌آوری طومار‌ها، شب‌نامه و دیگر موضوعات بی‌ارزش و فرعیات، راه به جایی نمی‌برد و فرصت‌های طلایی خدمت را از روابط عمومی می‌گیرد.

۱۰- تلاش برای اثبات خود: روابط عمومی با درک و فهم درست و نکته‌سنجی و تلاش و عمل مناسب باید در پی‌ اثبات خود باشد، زیرا با انکار و نفی دیگران نمی‌توان خود را به عنوان موفق بر دیگران تحمیل نمود‌.

نویسنده : سردبیر روابط عمومی نوین ایران | منبع خبر : روابط عمومی نوین ایران
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.