امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 26 August , 2019
امروز : دوشنبه, ۴ شهریور , ۱۳۹۸ - 25 ذو الحجة 1440
شناسه خبر : 7640
  پرینتخانه » اخبار, سواد رسانه ای تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴ | 243 بازدید | ارسال توسط :

روابط عمومی‌ها در گسترش سواد رسانه‌ای پیشران باشند

برنامه‌محوری، خلاقیت و نوآوری، تولید محتوای هدفمند، افزایش سواد بصری و رسانه‌ای، پرهیز از اقدام‌های کلیشه‌ای در تبلیغات، حرکت به سمت روابط‌عمومی حرفه‌ای از جمله یافته‌های ضروری ناشی از بررسی آثار روابط‌ عمومی‌های این دوره از جشنواره بود که دکتر کمرئی در پایان سخنان خود به تشریح آنها پرداخت

به گزارش جامعه روابط عمومی به نقل از صمت سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در آیینی که توام با نکوداشت مرحوم پروفسور حمید نطقی، بنیانگذار روابط عمومی نوین ایران بود، با حضور محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما، زهرا سعیدی نماینده مجلس شورای اسلامی، هادی کمرئی رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی، مهدی باقریان دبیر کل جشنواره، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از پیشکسوتان عرصه روابط عمومی، سه‌شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۷ در تالار نگین هتل بزرگ ارم تهران برگزار شد.

بنابر این گزارش هادی کمرئی، رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران و دبیر سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی کشور، نخستین سخنران بخش نخست آیین پایانی این جشنواره بود. کمرئی با اشاره به تجربه‌های ارزنده کسب شده از ۱۲ دوره برگزاری جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی، از اعمال تغییراتی در جشنواره سیزدهم خبر داد و در این باره گفت: با بررسی‌های انجام شده در انجمن متخصصان روابط عمومی و احساس نیاز به تدوین و در نظر گرفتن شاخص‌ها و ملاک‌های ارزیابی جدید، تصمیم بر آن شد تا در کنار ارزیابی سایر اقلام انتشاراتی، بخش‌های دیگری نیز در بخش رقابتی جشنواره گنجانده شود.

وی افزود: اهدای دیپلم افتخار به روابط عمومی‌هایی که در ۳ رشته موفق به کسب رتبه نخست شده‌اند نیز در جشنواره سیزدهم در نظر گرفته شد که به ۸ روابط عمومی برتر تعلق می‌گیرد. رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران با بیان اینکه رشد و بالندگی و اعتلای تولیدات انتشاراتی روابط عمومی‌ها و تولید محتوای مناسب از مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره به‌شمار می‌رود خاطرنشان کرد: استقبال خوب روابط عمومی‌ها از این جشنواره با ارسال بیش از ۲هزار و ۵۰۰ اثر در بخش‌های رقابتی بیانگر رشد و اعتلای حرفه‌ای نهاد روابط عمومی در کشور است که دست‌اندرکاران روابط عمومی کشور به‌ویژه استان‌ها با حضور چشمگیر خود، میزان علاقه‌مندی به ارزیابی فعالیت‌های یک‌ساله خود را به نمایش گذاشتند.

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی‌های کشور در بخش دیگری از سخنان خود به برپایی کارگاه‌های آموزشی با عنوان «سواد بصری» و «عکاسی خبری پیشرفته» اشاره کرد و از استقبال کارگزاران روابط عمومی از کارگاه‌های یادشده خبر داد. برنامه‌محوری، خلاقیت و نوآوری، تولید محتوای هدفمند، افزایش سواد بصری و رسانه‌ای، پرهیز از اقدام‌های کلیشه‌ای در تبلیغات، حرکت به سمت روابط‌عمومی حرفه‌ای از جمله یافته‌های ضروری ناشی از بررسی آثار روابط‌ عمومی‌های این دوره از جشنواره بود که دکتر کمرئی در پایان سخنان خود به تشریح آنها پرداخت. در ادامه این برنامه دکتر علی دارابی، معاون استان‌های سازمان صدا و سیما با تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره ملی انتشارات و همت و پایمردی فعالان عرصه روابط عمومی و انجمن متخصصان روابط عمومی، یاد و خاطره دکتر نطقی را گرامی داشت و گفت: عشق و علاقه و انگیزه ستودنی دکتر نطقی به حوزه روابط عمومی موجب شد وی مناصب بالای وزارت نفت آن زمان را رها و روابط عمومی نوین را در ایران پایه‌گذاری کند.
معاون رئیس سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود، انتشارات روابط عمومی را از مهم‌ترین اجزای فرآیند نشر و ترویج باورها و اهداف سازمان‌ها در گستره عمومی برشمرد و اذعان کرد: آگاهی و بینشی که از طریق انتشارات در جامعه نشر و گسترش می‌یابد، عمیق، موثر و ماندگار است. وی تولید محتوا را از عوامل موفقیت روابط عمومی‌ها قلمداد و خاطرنشان کرد: برخی گمان می‌کنند که وظیفه تولید محتوا با بخش‌های تخصصی و فنی سازمان‌هاست، در حالی که پردازش محتوا برای مخاطبان و کاربران از کارهای مهم روابط عمومی در عرصه انتشارات به‌شمار می‌رود.

دارابی با اشاره به جریان‌هایی که در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی اهمیتی به روابط‌عمومی نمی‌دادند، افزود: به یاد دارم که تفکراتی وجود داشت که هیچ ضرورتی برای فعالیت و حرکت روابط عمومی قائل نبود اما با تلاش و پیگیری‌های گوناگون از جمله دیدار با رئیس‌جمهوری وقت و طرح موضوع در جلسه‌ها و نشست‌های گوناگون با چنگ و دندان وجب به وجب نهاد روابط عمومی را حفظ کردیم و اینک زیرساخت‌های خوبی برای اجرای برنامه‌های ارتباطی ازسوی روابط عمومی‌ها وجود دارد. دارابی با اشاره به اهمیت یافتن مخاطب و کاربر در فضای مجازی اذعان کرد: امروز عصر منولوگ و تک‌گویی و دوره انفعال مخاطب به پایان رسیده است.

وی افزود: مخاطب در تولید محتوا نقش دارد و به‌رسمیت شناختن مخاطبان امروز در تولید و توزیع محتوا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

دارابی با بیان اینکه رسانه‌های نوین متنوع و متکثرند اما رسانه‌های مکتوب و تولیدات انتشارات روابط عمومی همچنان جایگاه و نقش ارزنده خود را دارند، تصریح کرد: روابط عمومی‌ها موتور محرک و کانون انعکاس تلاش دولتمردان در همه زمان‌ها هستند. این نهاد در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی می‌تواند ایفاگر نقش ارزنده‌ای باشد و با پاسخگویی به ابهام‌های نسل جدید و روشنگری مضاعف، امنیت، آبادانی و استقلال به‌دست آمده از پیروزی انقلاب اسلامی را یادآور شود و مشارکت آحاد جامعه را با ایجاد نشاط و امید‌بخشی به ارمغان آورد.

پس از صحبت‌های دارابی، محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی با محور قرار دادن مقوله EFQM در سخنرانی خود به تشریح وظایف و نقش نهاد روابط عمومی برای جاری‌سازی مدل یادشده پرداخت.

وی با بیان اینکه برخی مفاهیم جدید مانند دیپلماسی رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای و مفاهیم وارد شده به ادبیات ارتباطی کشور همچنان نیازمند بحث و بررسی و پردازش بیشتر هستند، مدل EFQM را مدلی برای تحول و ارتقای سازمانی و ایجاد نگرش‌های جدید مبتنی بر تعالی و سرآمدی سازمان دانست و افزود: پیاده‌سازی چنین مدلی نیازمند ابزارها و بسترهای مناسب است تا استراتژی، فرآیندها، مشارکت‌پذیری کارکنان و سایر مؤلفه‌های مربوط به این مدل به‌خوبی به‌کار گرفته شود.

دکتر سلطانی‌فر در تشریح نقش روابط عمومی‌ها در بخش‌های مرتبط با مدل EFQM با تاکید بر مخاطب‌پژوهی و مخاطب‌شناسی افزود: فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی موجب شده امکان مقایسه اطلاعات و محتوای تولید شده روابط عمومی‌ها ازسوی مخاطبان باتوجه به منابع اطلاعاتی گوناگون فراهم شود؛ بنابراین هدایت مخاطب و اقناع او تنها با ارتباطات یکسویه امری دشوار و تا حدی غیرقابل اجرا شده است.

وی ضرورت تغییر نگرش‌های سنتی در ارسال پیام را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: سطح اطلاعات مخاطبان به شدت بالا رفته و ما تنها با دانش‌محوری، اشراف و تسلط بر فناور‌های جدید، تولید محتوا از زبان مشتری، افزایش شراکت‌ها و پیاده‌سازی مدل‌های جدید می‌توانیم به تولید محتوای اقناعی برای مخاطبان بپردازیم.

زهرا سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون رسانه و روابط عمومی دیگر سخنران این آیین بود که در جمع مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌های حاضر در آیین پایانی جشنواره سیزدهم، با بیان اینکه پرونده تدوین پیش‌نویس طرحی برای روابط عمومی‌ها که در مجلس شورای اسلامی بتوان آن را تبدیل به قانون کرد، همچنان باز است، گفت: برای عبور از روزمرگی‌های روابط عمومی‌ها، تدوین پیش‌نویس طرح جامع و کامل در عرصه روابط عمومی‌ها ضرورت دارد تا با تصویب آن در مجلس شاهد ارتقا و تثبیت جایگاه روابط عمومی در کشور باشیم.

وی از دست‌اندرکاران روابط عمومی کشور خواست با احساس مسئولیت بیشتر و تلاش مضاعف برای تدوین طرح پیشنهادی به‌منظور ارائه در مجلس شورای اسلامی وارد میدان شوند.

سعیدی، امیدآفرینی ازسوی روابط عمومی‌ها را در فضای ملتهب ناشی از التهاب‌های اقتصادی را در ایجاد آرامش و حرکت و پویایی جامعه موثر برشمرد و ادامه داد: کشور ما سرشار از منابع خدادادی، ارزی و نیروی انسانی جوان است و به فضل الهی از موانع عبور خواهیم کرد.

با اتمام آیین پایانی سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی‌های کشور و در بخش دوم برنامه‌ها، همایش تخصصی تولید محتوا با ارائه مقاله‌های علمی ازسوی استاد محمود مختاریان باعنوان «سواد بصری»، استاد بهرام عفراوی با موضوع «اثرگذاری گرافیک بر جذابیت محتوا»، مهندس علیرضا نجفی مدیر گروه چاپ دانشگاه فنی حرفه‌ای با عنوان «روش‌های متداول چاپ با رویکرد نیازهای روابط عمومی» و علیرضا کتابدار مدرس ارتباطات باعنوان «تولید محتوای چندرسانه‌ای متناسب با نیاز روابط عمومی‌ها» برگزار شد.

در آیین پایانی این جشنواره از ۳ استاد و پیشکسوت روابط عمومی؛ مهندس ناصر رزاق منش، دکتر حمید موفق و استاد ناصر بزرگمهر مدیر مسئول موسسه فرهنگی و مطبوعاتی به‌دلیل فعالیت چشمگیرشان در حوزه روابط عمومی ایران قدردانی شد.

در ادامه برنامه با حضور علی باقریان، هادی کمر‌ئی، محمود مختاریان، علی دارابی و زهرا سعیدی از برگزیدگان بخش‌های گوناگون قدردانی شد و منتخبان روابط عمومی در سطح ملی و استانی و کارشناسان روابط عمومی در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش ملی منتخبان سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهنگستان هنر، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک) تقدیر شدند و در بخش مصاحبه بانک سامان موفق به دریافت رتبه نخست این جشنواره شد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.