امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 21 October , 2019
امروز : دوشنبه, ۲۹ مهر , ۱۳۹۸ - 22 صفر 1441
شناسه خبر : 12150
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶ | 426 بازدید | ارسال توسط :

نقش ارتباطات قدرتمند و موثر در روابط عمومی ها

روابط عمومي بطور تاريخي اخلاق گراست و اساسا براي گفتگو با مردم شكل گرفت. اما رفته رفته با رشد روزافزون كاركرد تبليغاتي در واحدهاي روابط عمومي ماهيت كار روابط عمومي تغيير كرد و منولوگ (تبليغات) جاي ديالوگ (گفتگو) را گرفت و كاركردهاي اخلاقي روابط عمومي تضعيف شد.
نقش ارتباطات قدرتمند و موثر در روابط عمومی ها

مقدمه:
روابط عمومی بطور تاریخی اخلاق گراست و اساسا برای گفتگو با مردم شکل گرفت. اما رفته رفته با رشد روزافزون کارکرد تبلیغاتی در واحدهای روابط عمومی ماهیت کار روابط عمومی تغییر کرد و منولوگ (تبلیغات) جای دیالوگ (گفتگو) را گرفت و کارکردهای اخلاقی روابط عمومی تضعیف شد.
به معنایی دیگر روابط عمومی برای گفتگوی بین سازمان و مردم شکل گرفت و امروزه این گفتگو با فهمی که روابط عمومی ها از اقتدار افکارعمومی پیدا کرده اند به گفتگوی آزاد تبدیل شده است. به معنایی دیگر امروزه یک روابط عمومی سرآمد تلاش می کند با ترویج گفتگوی آزاد به مردم نزدیک تر شود.
تفسیر اخلاقی روابط عمومی به کارکرد آن از طریق گفتگو بر می گردد و اساسا اگر گفتگو در روابط عمومی متوقف شود چیزی از روابط عمومی نمی ماند. (دکتر احمد یحیایی ایله ای )
با توجه به مقدمه حاضر آیا تا کنون به نقش ارتباطات در روابط عمومی ها فکر کرده اید؟
ارتباطات مثبت و هدفمند تا چه میزانی میتواند در فعالیت های روابط عمومی ها تاثیرگذار باشد؟
بشر برای برآورده کردن نیازها و خواسته های خود در واحدهای اجتماعی نیازمند به برقراری ارتباط و تعامل با سایر اشخاص و واحدهای اجتماعی میباشد.
همانطور که میدانیم امروزه روابط عمومی ها نقش بسیار موثری در سازمان ها و ادارات و بخش غیرقابل تفکیک آنها به شمار می آیند و نقش بسیار پر اهمیتی در مدیریت سازمان ها ایفا میکنند و یکی از عناصر اصلی روابط عمومی ها ارتباطات موثر در سازمان هاست چون ارتباطات تاروپود سازمان را پیوند میدهد و موجب وحدت و یکپارچگی سازمان میشوند و هدف از ارتباطات قدرتمند در روابط عمومی ها ایجاد تحول،دگرگونی یا تاثیر گذاری بر اقدام هایی است که در راستای بهبود سازمان صورت میگیرد.
امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنا بر این،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.
روابط عمومی ها، مدیریت ارتباطات و برقراری ارتباطات جمعی به منظور شناساندن هویت سازمانی در جهتی است که سازمان در نظر دارد و روابط عمومی موظف اند تصوری را که افکار عمومی نسبت به سازمان دارند را به هویتی مطلوب تبدیل کنند.
یکی از وظایف روابط عمومی ها اقدام کردن و ارتباط برقرار کردن در سطوح مختلف سازمان و بیرون سازمان برای رسیدن به اهداف خاص طراحی شده میباشد تا تمام گروه های زیر مجموعه روابط عمومی بتواند اهداف خود را اجرا و برنامه وظایفی خود را به اتمام برسانند. و از آنجایی که روابط عمومی ها به عنوان چشم و گوش سازمان ها معرفی میشوند میتوان گفت یکی از عناصر موفقیت روابط عمومی ها داشتن ارتباطات کامل و قدرتمند است تا بتوانند به عنوان پل ارتباطی بین درون سازمان و برون سازمان عمل کنند و در حفظ فعالیت های سازمان نقش بسزایی را داشته باشند.
نقش ارتباطات هدفمند در روابط عمومی ها میتواند یک محور وحدت بخش بین مدیران،کارکنان و از همه مهمتر مشتریان آن سازمان باشد و باعث به وجود آمدن تعاملات اجتماعی در سطوح بالاتر شود. ارتباطات کارشناسانه باعث آشنایی مسئولان روابط عمومی با نظرها،عقاید و خواسته های افراد و گروه های مختلف درباره مسایل سازمان و ارایه پیشنهادات سازنده و کاربردی برای بهبود بخشی فعالیت های سازمان میشود و همچنین این اقدامات ارتباطی به صورت برنامه ریزی شده و مداوم میتواند در انتقال پیام مخاطبان به مدیران سازمان ها تاثیرات مثبتی داشته باشد.
بدین ترتیب، روابط عمومی ها می توانند با استفاده از تکنیک ها و مهارت های مختلف ارتباطی، در جهت ارتباط موثر با مخاطبان و مدیران سازمان فضای ارتقا و پیشرفت و تعالی را فراهم و باعث افزایش بهره وری، توانمندی ها و قابلیتهای واقعی سازمان ها در موقعیت های مختلف شوند..
پس بهتر است افرادی در روابط عمومی ها به کار گرفته شوند که دارای مهارت های ارتباطی و مجهز به علم علوم ارتباطات باشند و برای پیشرفت سطوح ارتباطات در روابط عمومی ها مدیران ارشد به برگزاری کلاس های ارتباطی و ارتباطات هدفمند و موثر در سطح روابط عمومی سازمان ها اقدام کنند، و به طور کلی روابط عمومی یک کار تخصصی است و مدیران روابط عمومی باید با اتکا به تخصص شان به برقراری ارتباط در حوزه های روابط عمومی بپردازند.
ولی متاسفانه امروزه مشاهده میکنیم افرادی در روابط عمومی ها به کار گرفته میشوند که نه دارای تحصیلات مرتبط ،نه کارایی لازم و نه مهارت های کافی برای فعالیت در واحد های روابط عمومی میباشند که این مسئله با ناکارآمدی و کیفیت پایین بسیاری از روابط عمومی ها در برخی از سازمان ها همراه بوده است.
به هر حال توجه به جایگاه روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن گام های موثر در توسعه روابط عمومی ها در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی درکشور می توان این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار داد.

شیوا شرقی پیله رود
دکترای علوم ارتباطات اجتماعی

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.