امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 19 March , 2019
امروز : سه شنبه, ۲۸ اسفند , ۱۳۹۷ - 13 رجب 1440
شناسه خبر : 11127
  پرینتخانه » اخبار, تیتر اول, روابط عمومی, صنفی, ویژه های هفتگی تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱:۵۰ | 165 بازدید | ارسال توسط :

آموزش‌و‌پرورش با حذف روابط‌عمومی ارتباط خود با مردم را قطع کرد

رئیس انجمن‌ روابط‌عمومی کشور گفت: آموزش‌و‌پرورش با حذف مرکز روابط‌عمومی خود، ارتباط با ۸۰ میلیون نفر را قطع‌ کرد که این می‌تواند بدعتی برای سایر سازمان‌ها باشد.
آموزش‌و‌پرورش با حذف روابط‌عمومی ارتباط خود با مردم را قطع کرد

رئیس انجمن‌ روابط‌عمومی کشور گفت: آموزش‌و‌پرورش با حذف مرکز روابط‌عمومی خود، ارتباط با ۸۰ میلیون نفر را قطع‌ کرد که این می‌تواند بدعتی برای سایر سازمان‌ها باشد.

به گزارش روابط عمومی نوین ایران به نقل از آنا، انجمن روابط عمومی ایران به‌عنوان قدیمی‌ترین سازمان مردم‌نهاد کشور، در حوزه ارتباطات و روابط عمومی فعال است. این انجمن حدود ۲۷ سال پیش به‌عنوان اولین انجمن صنفی در حوزه ارتباطات بنیان‌گذاری شد و در حال حاضر هیئت‌مدیره نهمین دوره آن نیز مشخص‌شده است.

شیوه نـوین روابط عمومی در ایـران با ملی شدن صنعت نفت هـمزمان است؛ سپـس وزارتخانه‌ها و سازمانـ‌های زیادی به منظور نشر اخـبار و ارائه عملـکرد انجـام شده و ارتباط مردمـی و تسلط بر افکار عمومی و ایجاد ارتباط با رسانه‌های همگانی، نیاز خود را در این زمینه احساس کرده و روابط عمومی را به شکل نخستین آن آغاز کردند.

نخستین روابط عمومی در ایران به طور رسـمی در مرداد ماه سال ۱۳۳۲ شمسی در شرکت سابق نفت ایران آغاز به کار کرد و اولین گردانندگان آن دکتر نطقی، استاد علوم ارتباطات و مرحوم ابوالقاسم حالت، شاعر و نویسنده معاصر بودند که بعداً استاد ابوالفضل مرعشی نیز به این جمع پیوست.

تا سال ۱۳۴۵ در بسیاری از سازمانها و ارگانها، اداراتی به نام «تبلیغات و انتشارات» و یا «انتشارات و اطلاعات» فعالیت می‌کردند که از این تاریخ به بعد نام این ادارات به «روابط عمومی» تغییر کرد. در سـال ۱۳۴۵ مسئولان شرکت ملی نفـت ایران، مؤسسه مطبـوعاتی کیـهان، دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات و جهانگردی وقت به فکر تأسیس یک مرکز آموزش عالی برای رشته روابط عمومی افتادند.

این مرکز یک سال بعد افتتاح شد و بیش از صد نفر دانشجو از میان فارغ‌التحصیلان دوره دبیـرستان را جهت تحصیل در دوره لیسانس روابط عمومی پذیرفت. این مرکز درآغاز نام «مؤسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی» را برای خود برگزید.

این مؤسسه پس از چندی نام «مؤسسه علوم ارتباطات اجتماعی» را به خود گرفت و بعدها به «دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی» تغییر نام داد و تا سال ۱۳۵۸ به فعالیت مشغول بود. در طول ۱۳ سال فعالیت این دانشکده، نزدیک به هزار نفر موفق به اخذ مدرک لیسانس روابط عمومی از آن شدند.

 

یکپارچه کردن روابط عمومی هدف ما در دوره نهم است

محمدرضا حقیقی، رئیس جدید انجمن روابط عمومی ایران که در نهمین دوره انتخابات این انجمن از سوی سایر اعضا به ریاست انجمن روابط عمومی ایران انتخاب شد، در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه خبرگزاری آنا گفت: نگاه ما در دوره جدید این است که بتوانیم کل جامعه ارتباطی کشور را متحد کنیم. در حقیقت موانعی را که باعث عدم اتحاد بوده، برطرف کرده و آن‌ها را یکپارچه کنیم و نگاهمان این است که بتوانیم از کل ظرفیت ارتباطی کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه انجمن‌های مختلف در این حوزه فعال هستند، ادامه داد: پیش‌ازاین محدودیت‌هایی برای عضویت اعضا وجود داشت که تلاش داریم در مجمع سالیانه هیئت‌مدیره، برنامه‌های مدونی را به تصویب برسانیم و تمام کسانی که در حوزه روابط عمومی، تبلیغات، ارتباطات، شبکه‌های مجازی و رسانه فعال هستند، در هر مقطعی، چه برحسب تحصیلات و چه برحسب سابقه کاری، به فعالیت در انجمن ترغیب و آن‌ها را در انجمن به‌کارگیریم.

حقیقی خاطرنشان کرد: پیش‌ازاین سدهایی برای عضویت در انجمن گذاشته بودند که حتماً باید فرد مدرک لیسانس داشته باشد و مثلاً دانشجوی فوق‌لیسانس باشید یا حتماً متقاضی باید سه سال سابقه مدیریت روابط عمومی را در یک سازمان یا ارگان داشته باشد که بتواند به عضویت انجمن درآید. با صحبت‌هایی که با سایر دوستان در هیئت‌مدیره خواهیم داشت، بنا داریم این موانع را برطرف کنیم.

 

بیش از ۲۰۰ هزار نفر در حوزه روابط عمومی فعالند

رئیس انجمن روابط عمومی کشور افزود: در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار نفر از فعالان عرصه روابط عمومی شناسایی‌ شده‌اند که در حوزه‌های مختلف تبلیغات، روابط عمومی و کارهایی مثل مدیریت رسانه باید بتوانند عضو انجمن شوند. از لحاظ گستردگی، تلاش می‌کنیم این انجمن را با تعداد اعضای بسیار زیاد، راهبری و جذب کنیم و تمام تلاش هیئت‌مدیره در این دوره این است که بتوانیم رویکردهای نوین روابط عمومی را اشاعه و همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد موازی با انجمن‌های تخصصی و با مراکز دانشگاهی را بیشتر کنیم، تا بتوانیم اهداف این سازمان را محقق کنیم.

حقیقی خاطرنشان کرد: در حوزه دانشجویی به‌خصوص دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی هستند، هدفمان این است که حق عضویت دانشجویان را به‌هیچ‌عنوان تغییر ندهیم و اگر هم قرار باشد که نرخ عضویت برای تمام اعضا افزایش پیدا کند، تلاش می‌کنیم که نرخ عضویت برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، به‌صورت نیم‌بها در نظر گرفته شود.

 

کار تحقیقاتی کاملی در عرصه روابط عمومی انجام نشده است

رئیس انجمن روابط عمومی کشور در خصوص چالش‌ها و مشکلات حوزه روابط عمومی گفت: قطعاً مشکلات و چالش‌هایی زیادی در این حوزه وجود دارد که مهم‌ترین آن به ساختار سازمانی برمی‌گردد. چون روابط عمومی در کشور ما بومی‌ شده و پایه‌های علمی‌اش تقریباً ضعیف است، هنوز نتوانسته‌ایم که کار تحقیقاتی کاملی در عرصه روابط عمومی انجام دهیم. نگاه جدید روابط عمومی این است که روابط عمومی ساختار مدیریتی است به این معنا که یک بخش از بازو و بدنه مدیریت محسوب می‌شود.

حقیقی خاطرنشان کرد: نگاه ما در ایران و در بیشتر سازمان‌ها و نهادها این است که روابط عمومی‌مان خدمت محور باشد، یعنی باید کارهای تشریفاتی و تبلیغاتی انجام داده و بیشتر بر روی خدمات متمرکز شود. در حال حاضر در حوزه روابط عمومی هنوز نتوانسته‌ایم کارهای علمی را در ایران جا بیندازیم و مدیران و کارشناسان روابط عمومی در همه سازمان‌ها و نهادها همین روند اشتباه را طی می‌کنند؛ یعنی ساختار دچار مشکل است.

وی تصریح کرد:‌ در این دوره، بیشتر تمرکز ما بر ساختارهای آموزشی و آموزش‌های مدیریت روابط عمومی و ارتباطات و به‌خصوص در حوزه مدیریت رسانه و تبلیغات است. در طی ۲۷ سال گذشته، هیئت‌مدیره دوره نهم، قوی‌ترین دوره آموزشی را برگزار کرده و بنا داریم همین روند را ادامه دهیم. بیشتر تمرکزمان بر این است تا باکسانی که نشست‌ها و جلسات علمی در مقاطع مختلف برگزار می‌کنند، بتوانیم ان‌شاءالله ازنظر معنوی و حمایت علمی، همراه باشیم.

 

حذف روابط عمومی اشتباه ساختاری آموزش و پرورش بود

رئیس انجمن روابط عمومی کشور در خصوص حذف مرکز روابط عمومی از بدنه وزارت آموزش‌وپرورش و تغییر نام آن به «مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش» گفت: تغییر نام روابط عمومی یک اشتباه از سوی حوزه آموزش‌وپرورش است. یعنی عملاً انگار یک بدعت ایجادشده است.

حقیقی اضافه کرد:‌ نام این مرکز هم غیراستاندارد است؛ باید این را بگوییم که هجمه اعتراض از طرف انجمن به سمت یک مجموعه خاص، مثل مجموعه وزارتخانه نیست؛ درعین‌حال که این کار را هیچ‌وقت انجمن روابط عمومی ایران تأیید نکرد، ولی باید به این نکته توجه کنیم که نقش روابط عمومی‌ها را ازنظر ساختاری، در سازمان‌ها کمرنگ کرده‌اند. در واقع در حال حاضر ما در آموزش‌وپرورش، مدیر روابط عمومی نداریم و هیچ اتفاقی هم برای آن مجموعه نیفتاده است. زیرا راهکار فرار از این ماجرا وجود دارد. وی تصریح کرد: مطمئناً مسئولان متولی برای انجام چنین تغییراتی یک‌باره تصمیم‌گیری نمی‌کنند. آن‌ها ابتدا ساختارها را بررسی می‌کنند و خلأ را شناسایی می‌کنند. از همان خلأها حسن استفاده برای خودشان و سوءاستفاده برای مجموعه‌ها رقم می‌خورد و چنین تصمیم‌هایی، نتایجی این‌چنینی را رقم می‌زند. همه اتفاقات به نداشتن ساختار منسجم شفاف برمی‌گردد که راهکارها را باز می‌گذارد که یک مجموعه می‌تواند مدیر روابط عمومی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه انجمن روابط عمومی، این تغییر ساختاری را تأیید نکرده است، ادامه داد: درهرحال این تغییر ساختاری نمی‌تواند کار درستی در حوزه وزارت آموزش‌وپرورش تلقی شود.

رئیس انجمن روابط عمومی کشور در خصوص ورود انجمن روابط عمومی به مسائل این‌چنینی گفت: به‌عنوان مرجع، این کار از کسی جز انجمن روابط عمومی ایران و مجموعه‌هایی که این بضاعت را به جهت علمی و محتوایی داشته باشند، برنمی‌آید و از مجموعه دیگری نمی‌شود توقع داشت به آن ورود پیدا کنند و ان‌شاءالله که بتوانیم منضبط‌تر و منسجم‌تر، مطالب لازم را ارائه کنیم.

 

انجمن در خصوص حذف روابط عمومی آموزش و پرورش موضع‌‌گیری مستقیم می‌کند

حقیقی عنوان کرد: من به نمایندگی از انجمن روابط عمومی ایران، موضع‌ مستقیم انجمن روابط عمومی را مطرح می‌کنم. ما معتقدیم آموزش‌وپرورش در این خصوص اشتباه کرده است زیرا معتقدیم روابط عمومی به‌عنوان بازوی توانمند مدیران است و ازنظر ساختاری باید زیرمجموعه مدیرعامل باشد. این اشتباه استراتژیکی که آقای وزیر در حذف روابط عمومی کردند، نتایج مثبتی به دنبال نخواهد داشت زیرا آموزش‌وپرورش به‌عنوان جامعه هدفی که تمام دانش‌آموزان را در برمی‌گیرد، بزرگ‌ترین جامعه هدف به‌حساب می‌آید و درواقع آموزش‌وپرورش با این کار ارتباط جامعه هدف را با بدنه مدیریت قطع‌کرد. در واقع آموزش‌وپرورش با چالش روبرو خواهد شد؛ زیرا مشخص نیست که نحوه انتقال پیام در آموزش‌وپرورش از چه طریقی به‌غیراز روابط عمومی انجام خواهد شد.

رئیس انجمن روابط عمومی کشور اظهار کرد: در واقع با حذف روابط عمومی در آموزش‌وپرورش، ارتباط این سازمان با بزرگ‌ترین جامعه هدف کشور قطع می‌شود و جامعه هدف فقط شامل دانش‌آموز نیست و کل مردم ایران را در برمی‌گیرد. یعنی ارتباط وزارت آموزش‌وپرورش با کل جامعه هدف و مخاطب و ذی‌نفع قطع می‌شود.

حقیقی خاطرنشان کرد: ما در انجمن روابط عمومی این کار را به‌هیچ‌عنوان تأیید نمی‌کنیم و در مورد آن موضع‌گیری مستقیم می‌کنیم. کار مقام عالی وزارت آقای بطحایی اشتباه محض بوده و حتماً باید در این خصوص تجدیدنظر صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه این ماجرا می‌تواند بدنه روابط عمومی را در سایر سازمان‌ها تحت شعاع خود قرار دهد، افزود: ما به‌عنوان نخستین انجمن و سازمان مردم‌نهاد کشور، کار وزارت آموزش‌وپرورش را در حذف روابط عمومی نفی می‌کنیم و از همه جامعه روابط عمومی کشور هم می‌خواهیم که ما را در این زمینه حمایت کنند. از خود آقای رئیس‌جمهور هم درخواست داریم که این اتفاق در آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک بدعت در سایر وزارتخانه‌ها نباشد و در سایر سازمان‌ها و نهادهایی که جامعه هدفشان مردم هستند، این ماجرا تکرار نشود. کاری که آقای بطحایی کردند، یعنی ارتباط بین سازمان و وزارتخانه با مردم و جامعه ذی‌نفع را قطع‌کردند.

 

چابک سازی در سازمان به معنای حذف بدنه مدیریت نیست

رئیس انجمن روابط عمومی کشور در پاسخ به این سؤال که آموزش‌وپرورش با عنوان چابک‌سازی وزارت آموزش‌وپرورش این تغییرات را انجام داد، اضافه کرد: اگر سازمانی قصد چابک‌سازی دارد، باید در نظر بگیرد که چابک‌سازی، تعریف دیگری دارد. چابک‌سازی به بهره‌وری و کارآیی برمی‌گردد. آقای وزیر آن‌قدر مشاور دارند که اگر تصمیم به چابک‌سازی داشتند، می‌توانستند از میزان آن‌ها بکاهند در واقع نباید بدنه مدیریتی‌شان را قطع می‌کردند. می‌توانستند یکی از مشاورانشان را حذف کنند نه اینکه منبع کل اطلاع‌رسانی و سازمان مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش حذف می‌شد.

وی تأکید کرد: آموزش‌وپرورش ارتباطش را با ۸۰ میلیون نفر قطع کرده است و ما از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنیم که حتماً تغییر نگرش داده و مجدداً این پست را به وزارتخانه برگردانند.

 

افزایش ارتباطات مزیت عضویت در انجمن روابط عمومی است

حقیقی در خصوص فواید عضویت در انجمن روابط عمومی گفت: انجمن روابط عمومی از طریق کانال‌ها و شبکه‌های ارتباطی که دارد، مهم‌ترین مزیتش این است که روابط زیادی در سطح کشور دارد. یعنی هرکسی که عضو انجمن می‌شود، شبکه ارتباطی‌اش بسیار قوی می‌شود.

وی افزود: دومین مزیت عضویت در این انجمن این است که اعضا می‌توانند در کارگاه‌های آموزشی انجمن روابط عمومی با ۵۰ درصد تخفیف حضور پیدا کنند و سوم اینکه در نشست‌های ماهانه انجمن که هرماهه با حضور یک استاد دانشگاه متخصص در این حوزه برگزار می‌شود، به‌صورت رایگان حضور پیدا کنند.

رئیس انجمن روابط عمومی کشور در مورد مزیت چهارم عضویت در این انجمن گفت: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که به‌عنوان معرف و نماینده می‌توانیم افرادی که عضو انجمن هستند را به تمام شرکت‌ها و وزارت‌‌خانه‌ها معرفی کنیم و توصیه‌نامه بدهیم و خبرگی این افراد را تأیید کنیم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.