امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 18 November , 2019
امروز : دوشنبه, ۲۷ آبان , ۱۳۹۸ - 21 ربيع أول 1441
شناسه خبر : 11864
  پرینتخانه » سواد رسانه ای تاریخ انتشار : ۰۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸ | 122 بازدید | ارسال توسط :

سواد رسانه ای الفبای زندگی : چرا مردم به رسانه ها بی اعتمادند؟

سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعه ‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی ، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروز به شمار میرود.

سواد رسانه ای الفبای زندگی : چرا مردم به رسانه ها بی اعتمادند؟

چرا مردم به رسانه ها بی اعتمادند؟

 

 

سواد رسانه ای الفبای زندگی

بروز و ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی به ویژه در فضای مجازی و دیجیتال نیاز به فرهنگ سازی و آموزش در زمینه نحوه و شیوه استفاده از این فضا را دو چندان کرده است.  به طوری که امروز بیش از هر چیز دیگری باید به عنوان الفبای روش زندگی در عصر جدید نگریست.

 

سواد رسانه ای (Media Literacy)

Media Literacy مجموعه ‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی ، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروز به شمار می‌رود.

ما برای حرکت در محیط رسانه‌ ای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیام‌های رسانه‌ای باشیم. افراد، با این سواد قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد. آن‌ها هم‌چنین می توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند. این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده و از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند.

سواد و دانش در هر حرفه و رشته ای، مهارت انسان را در مواجهه با مسایل و مشکلات افزایش می دهد و در این میان سواد رسانه ای نقش انکارناپذیری در تشخیص افراد نسبت به مطالب مفید و غیر مفید و همچنین درست و غلط بودن محتوای رسانه ها دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با برگزاری میزگرد تخصصی با دعوت از کارشناسان و علوم ارتباطات و فعال در حوزه سواد رسانه ای تلاش دارد تا این مهم را از زوایای مختلف بررسی و به راهکارهای مناسب در جهت ارتقا و توانمند سازی آحاد مردم برای افزایش سواد رسانه در جامعه کمک کند.

در اولین میزگرد در ارتباط با سواد رسانه ای که با حضور صدیقه ببران عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، حسن محرابی مدیرکل سابق مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید تقی کمالی مشاور عالی انجمن سواد رسانه ای ایران برگزار شد ، حاضران دیدگاه های خود را در این خصوص بیان کردند.

نویسنده : سردبیر | منبع خبر : ایرنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.