امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 14 October , 2019
امروز : دوشنبه, ۲۲ مهر , ۱۳۹۸ - 15 صفر 1441
شناسه خبر : 11954
  پرینتخانه » آموزش تاریخ انتشار : ۰۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ | 189 بازدید | ارسال توسط :

انواع مختلف تبلیغات آشنا شویم : مستقیم و غیر مستقیم (۱)

تبلیغات (به انگلیسی: Advertising)، (به فرانسوی: Publicité) تبلیغ ریشه در زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد و عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده‌ای با انجام امری سعی می‌کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.

انواع مختلف تبلیغات آشنا شویم : مستقیم و غیر مستقیم (۱)

 

 

انواع تبلیغات از جنبه های مختلف – قسمت اول

 

تبلیغات (به انگلیسیAdvertising)، (به فرانسویPublicité) تبلیغ ریشه در زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد و عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده‌ای با انجام امری سعی می‌کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.

آگهی به مطالبی گفته می‌شود که از جانب فرد یا دستگاهی برای آگاه کردن عموم مردم تهیه و به روشی مناسب منتشر می‌گردد. آگهی‌ها می‌توانند چاپی یا غیر چاپی باشند.

همچنین از نظر مالکیت می‌توانند به دو گروه دولتی و غیردولتی تقسیم گردند. آگهی انحصار وراثت، ابلاغیه، احضاریه، آگهی مزایده و آگهی استخدام نمونه‌هایی از آگهی‌های دولتی هستند.

 

به طور کلی چهار تقسیم بندی کلی در مورد تبلیغات وجود دارد . که در ذیل به هریک از آنها اشاره می شود:

 

الف – تبلیغات از نظر روش ارائه:

 

۱ – تبلیغات مستقیم:

در این نوع تبلیغات پیام مستقیما و بدون واسطه به مخاطب ارائه می شود. مثلا هنگامی که یک شرکت به نام اشی مشی پفک خود را در بخش آگهی های میان برنامه ای صدا و سیما با واژه “پفک اشی مشی” به تماشاگران و یا شنوندگان در رادیو و یا حتی با نمایش تصویر آن در مطبوعات عرضه می کند.

تبلیغات مستقیم است البته بایستی گفت بعلت آنکه این نوع تبلیغات تاثیر کمی یا حتی تاثیر منفی برمخاطب دارد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد وتنها مورد استفاده آن هنگامی است که هدف فرستنده پیام آگاهی مخاطبان از محصول جدید باشد. البته موارد خاص دیگری هم برای آن وجود دارد که از حوصله این مقاله خارج است.

 

 

۲- تبلیغات غیر مستقیم:

 

در تبلیغات غیر مستقیم پیام مستقیما به مخاطب عرضه نمی شود بلکه در لابه لای یک فیلم یا سریال در تلویزیون یا مثلا در لابه لای یک مصاحبه و در غالب عکس در مطبوعات و بدون آنکه مستقیما اسمی از کالا و یا محصول تولید ببرد آن رابرای یک لحظه نمایش می دهند مثلا تصور کنید شما یک فیلمی رات ماشا می کنید که در قسمتی از آن سوژه اصلی فیلم در یک بیابان لم یزرع و پس از طی مسافت طولانی به کافه ای بین راهی می رسد.

 

در حالی که در اوج گرسنگی و تشنگی قرار دارد برای یک لحظه دوربین زوم می کند به سمت میزی که عده ای در جلوی این کافه دور آن نشستن و دارن غذا و نوشابه میل می کنند به طوری که دراین زوم شما فقط عبارت قرار گرفته بر روی شیشه ” کوکاکولا “ را بر روی میز برای لحظه ای میبینید بدون آنکه گوینده ای دائم عبارت”کوکا کولا” بنوشید را تکرار کند که این روش تبلیغات را غیر مستقیم می نامند.

 

این روش تبلیغات یکی از موثرترین و اثرگذارترین نوع تبلیغات به شمار می رود بطوری که در تبلیغات سیاسی هم وارد شده و در حد بسیار زیادی از آن استفاده می شود علت این مسئله هم آن است که در در روش غیر مستقیم مارک تجاری کالا با محصول تولیدی در قسمت ناخودآگاه ذهن به لحاظ روان شناسی باقی می ماند.

در حالی که د رروش غیر مستقیم به علت تکرار بیجا و عدم انفعال مخاطب انگیزه ای برای پذیرش پیام باقی نمی ماند و گاهی اوقات بویژه اگر پیام در حین پخش “شات اوج” فیلم یا سریال باشد مخاطب را در روش مستقیم به سمت انزجار از کالا یا محصول می کشاند.

 

مثال دیگر نمایش ماشین بنز تعقیب کننده پلیس در سریال “کبری یازده ” است که با آن همه ضربه ها و شلیک هایی که به اتومبیل وارد می شود همچنان به راه خود ادامه می دهد و هیچ صدمه ای نمی بیند.

 

نویسنده : سردبیر | منبع خبر : روابط عمومی نوین ایران
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.