امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 15 October , 2019
امروز : سه شنبه, ۲۳ مهر , ۱۳۹۸ - 16 صفر 1441
شناسه خبر : 11763
  پرینتخانه » آموزش, آموزش مجازی, مطالب دیگر تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸ | 196 بازدید | ارسال توسط :

آموزش خبر نویسی

انواع لید در خبر نویسی
آموزش خبر نویسی

در ادامه آموزش خبر نویسی….

انواع لید

۱- لید نقلی: این لید که در آن سخن نقل می شود، به سه صورت نوشته می شود:

الف) نقل قول مستقیم : این نوع لید در حالات ذیل به کار می رود :
زمانی که سخن شخص حساس است  و باید سخنان او بدون دستکاری و عین کلمات بیان شود.
در حالتی که نقل قول مستقیم نشانگر شخصیت و طرز فکر گوینده است.
در حالتی که خبرنگار می خواهد سخن منبع خبری را عینا عرضه کند.
در این لید در حد تصحیح اشتباهات دستوری  به شرط آن که معنی سخن عوض نشود،  می توان جای برخی کلمات را عوض کرد، در غیر این صورت باید از لید غیر مستقیم استفاده شود.

ب) نقل قول غیر مستقیم: در این نوع لید، نقل قول دستکاری می شود و گیومه در آن حذف می شود ولی مفهوم اصلا نباید تغییر کند.

در این نوع لید به جای گفت از واژه های دیگری چون اظهار داشت،اخطار کرد،فاش ساخت،ادعا کرد،هشدار داد، انتقاد کرد،یاد آور شد،ابراز داشت،درخواست کرد و … با توجه به بار معنایی هریک استفاده می شود.

ج) نقل قول تاکیدی یا جزیی: در این نوع نقل قول بخش کوچکی از یک جمله گوینده را برداشت کرده و آنرا بکار می بریم که این نشان از تاکید بر آن دارد، به این معنی که یک یا دو کلمه را در داخل گیومه  می بریم و برجسته می کنیم.

۲- لید قیاسی:
در این نوع لید، در واقع دو خبر مورد قیاس قرار می گیرند.
مانند:
در حالی که تهران باهیجده درجه بالای صفر روزهای پاییزی را می گذراند، اردبیل با هفت درجه زیر صفر به زمستان زودرس رسیده است.

۳- لید متراکم:
در این نوع لید اطلاعات در یک سطح قرار دارند و نمی توان به آنها اولویت داد.
در جریان سیل گرگان ۴۰۰ نفر کشته شده، ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت برجای مانده و ۵۰۰۰ نفر از اهالی گلستان خانه خود را از دست دادند.

۴- لید پرسشی:
 در این نوع لید پرسشی مطرح می شود که هدف آن انگیختن توجه مخاطب است.
باگذشت یک هفته از سال تحصیلی، دانش آموزان سیستانی می پرسند بالاخره کی کتاب های درسی به دستشان می رسد؟
به گزارش خبرنگار ما از زابل،دانش آموزان هنوز کتابی برای مطالعه در اختیار ندارند. مسوول آموزش و پرورش زابل می گوید: مشکل نرسیدن کتاب هر ساله در این شهر تکرار می شود.

۵- لید فهرستی: نکات هم ارز به صورت فهرست شده در لید آورده می شوند.
مثال :
هیات دولت در جلسه دیشب دو تصمیم سرنوشت ساز اتخاذ کرد:
_ مرزهای شرقی و غربی کشور بسته شد.

۶- لید عمقی و ساده:
 در این نوع لید، با خبرهای رو به رو هستیم که یک کل را تشکیل می دهند ( ذکر مطلب کلی، لید ساده ایجاد می کند ) و ما جزیی از این کل را که دارای اهمیت است برجسته کرده و به آن اشاره می کنیم، به این معنی که اول به کل اشاره می کنیم و سپس جزء مهم آنرا برجسته می کنیم. این نوع لید  بیشتر در قطعنامه ها، کنفرانس ها و جلسات بکار برده می شود.

_ لایحه مالک و مستاجر در شور دوم به تصویب رسید که به موجب آن مالک می تواند پس از اخطار مستاجر خود را از خانه بیرون کند.
لایحه مالک و مستاجر: کل
مالک می تواند پس از اخطار مستاجر خود را از خانه بیرون کند: جزء مهم.

۷- لید توصیفی:
این نوع لید بیشتر درخبرهای هنری کاربرد دارد.
۱۸ میلیون دانش آموز با رفتن به کلاس درس، سال تحصیلی جدید را آغاز کردند. (ساده)
در حالی که باران پاییزی چهره شهر را تازه کرده است، امروز ۱۸ میلیون دانش آموز مرحله دیگری از زندگی خود را آغاز می کنند. ( لید توصیفی)

۸-لید ضرب المثلی یا تمثیلی:
سنگ بزرگ علامت نزدن است. وزیر جدید آموزش و پرورش گفت که قصد دارد همه واجدالتعلیم های کشور را پوشش دهد.
هر که بامش بیش ، برفش بیشتر. این روزها که که ارتفاع برف در برخی در مناطق شهری به نیم متر رسیده است،هزینه پاروکردن برف ناگهان  چند برابر افزایش یافته است.

 ۹-لید غیرمتعارف:
در خبرهای ورزشی،حوادث و هنری  کاربرد دارد.
بازیکنان ایران کم آوردند و با بدنی مجروح ناچار شدند بازی با عربستان را نیمه کاره رها کنند.

۱۰-لید تاریخچه ای:
در این نوع لید تاریخچه خبر به گونه ای باید آورده شود که خواننده متوجه نشود که این مطلب از گذشته گفته شده است.
وزیر کشور فرانسه دیروز استعفا کرد.
لازم به یادآوری است که وزیر کشور فرانسه به دلیل انفجار ماه گذشته در یک رستوران استعفا کرد.
در این مثال باید “ لازم به یادآوری است  ” را حذف و ادامه جمله را  با جمله بالا تلفیق کرد.
طریقه درست :  در پی حادثه انفجار ماه گذشته در پاریس، وزیر کشور فرانسه دیروز ناچار به استعفاء شد.

وزیر بازرگانی در چابهار خبر از خرید کشتی های جدید داد، بدین ترتیب تعداد کشتی های تجاری ایران از ۱۳۵ فروند فراتر می رود.
وزیر بازرگانی در چابهار گفت: برای افزایش حمل و نقل امسال چند فروند کشتی دیگر خریداری می شود. (خبر ناقص می باشد، چرا که سابقه خبر ( تعداد کشتی های قبلی ) در آن بیان نشده است.)

چند نکته قابل توجه:
بهتر است که لید را با حروف اضافه شروع نکنیم.
در لید نباید از متذکر می شویم، یادآور می شود و گفتنی است استفاده شود، البته این افعال در خبر هم نباید استفاده شوند، چون نشان از گذشته و تکراری بودن مطلب دارد.
سابقه خبر باید در خبر آورده شود. در این صورت بهتر است اول خبر داده شود، بعد سابقه خبر به صورت کامل عرضه شود.
یکی از وظایف رسانه ها این است که سابقه خبر را به صورت کامل در خبر و یا بعد از خبر ارایه دهند، چرا که خبر بدون سابقه،کم ارزش است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.