امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 12 November , 2019
امروز : سه شنبه, ۲۱ آبان , ۱۳۹۸ - 15 ربيع أول 1441
شناسه خبر : 11758
  پرینتخانه » آموزش, جزوه, مطالب دیگر تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶ | 119 بازدید | ارسال توسط :

خبر نویسی

خبرنویسی باید با قرار دادن مهمترین ، پرهیجان ترین و گیراترین قسمت خبر در ابتدای آن بر بی اعتنایی خواننده غلبه كرد و او را مجذوب و شیفته ساخت
خبر نویسی

لید و انواع آن

شروع خبر: لید Lead

اولین کلمات خبر سلاح ضربتی خبرنگار محسوب می شود.
در خبرنویسی باید با قرار دادن مهمترین ، پرهیجان ترین و گیراترین قسمت خبر در ابتدای آن بر بی اعتنایی خواننده غلبه کرد و او را مجذوب و شیفته ساخت.
نخستین جملات خبر را که حاوی خلاصه موضوع اصلی واقعه یا عمل است ، اصطلاحا (لید) می گویند.
در حقیقت لید وسیله ای است که اشتهای خواننده ای را که پس از دیدن تیتر متوجه خبر شده است،بیش از پیش به خواندن خبر ترغیب کرده و او را روانه شرح خبر می کند.

*مشخصات لید:
لید معمولا به یک یا چند عنصر خبری بسته به اهمیت آنها در رویداد پاسخ می دهد و اصولا باید دارای ویژگی های ذیل باشد:
لید معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ کلمه است که ممکن است تا ۴۰ کلمه هم برسد ولی بهتر آن است که از ۳۰ کلمه تجاوز نکند. ( لید در صورتی می تواند ۴۰ کلمه باشد که در گزارش های خبری بکاربرده شود. )
لید باید با حجم خبر تناسب داشته باشد.
از تکرار کلمات در لید اجتناب شود.
لید نباید مبهم باشد.
لید نباید حاوی مطالب جزیی باشد.
لید حداکثر یک یا دو جمله است.
لید با زمان و مکان شروع نمی شود،مگر اهمیت ویژه ای داشته باشند.
از بکاربردن واژه های بیگانه و غیر آشنا در لید خودداری شود.
در لید از مخففات استفاده نشود.
نام یا عناوین اشخاص در کنار هم در لید نوشته نشود. ( در لید نباید نوشت: حجت الاسلام والمسلمین خاتمی، رییس جمهوری اسلامی ایران؛ بلکه باید تنها یکی را استفاده کرد)
بین نام یا عناوین اشخاص هر کدام معروف تر بود، باید از آن در لید استفاده شود.

از دو نوع لید در خبرها نباید استفاده کرد:
 الف : لید بی محتوا: در این نوع لید با وجود آن که از عناصر و ارزش های خبری استفاده شده ولی چیزی به مخاطب ارایه نمی دهد.
مثال: وزیر امورخارجه امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص تجارت جهانی صحبت کرد.
در این لید با توجه به این که عناصر و ارزش خبری در آن رعایت شده ولی خبر مهمی به مخاطب نمی رساند.
ب : لید پر محتوا: در این نوع لید بی جهت از تمام عناصر خبر  استفاده می شود.
مثال: حسن اکبری ، دانش آموز هیجده ساله ای که صبح دیروز از عرض خیابان ستارخان می گذشت در اثر برخورد با اتوبوس شرکت واحد کشته شد.
در این لید تمامی عناصر خبر آورده شده است و هیچ توضیحی و عنصری باقی نمانده تا در خبر ارایه شود.

برجسته  سازی عناصر در لید

در تنظیم لید می توان مطالب را با تاکید بر یکی از عناصر شش گانه خبر تنظیم کرد. درنتیجه آن عنصر خبری، برجسته تر از دیگر عناصر ظاهر می شود.

۱ـ لید که: رهبر انقلاب در سخنانی اعلام کرد که ایران هرگز به رهبری آمریکا در هیچ حرکت ضد تروریستی شرکت نمی کند.
رهبر انقلاب: که ـ برجسته سازی عنصر که در لید

۲ـ لید کی: فردا جواب کنکور سراسری اعلام خواهد شد. فردا: کی
نکته آن که در برجسته سازی عنصر کی ، لید با امروز، فردا، دیروز شروع نمی شود،مگر اینکه حساس و سرنوشت ساز باشد. مانند زمان امتحان کنکور، زمان معرفی قبول شدگان کنکور،  زمان تحویل سال و…

۳ـ لید کجا: تهران کانون گفت و گو های سیاسی برای حل بحران منطقه شد. تهران: کجا
در این نوع لید ارزش مجاورت مهم می باشد که باید در خبر آورده شود.

۴ـ لید چه:  ریل گذاری مترو تهران تا سه ماه دیگر به پایان می رسد. ریل گذاری: چه
بکار بردن این لید مشکل است و در آن (چه) حالت مصدری می گیرد . دیگر این که (چه) گاهی اوقات به عنصر چرا تبدیل می شود.
نقص فنی در چرخ های هواپیما باعث سقوط یاک چهل شد.         نقص فنی: چرا

۵ ـ لید چرا: جاری شدن سیل در گلستان منجر به مرگ چهارصد نفر شد.
جاری شدن سیل : چرا

 ۶ـ لید چگونه: با سخنان رییس جمهور امروز اجلاس وزرای جهانگردی کشورهای اسلامی آغاز بکار می کند.
با سخنان رییس جمهور: چگونه

نکته: در خبر باید دید کدام عنصر خبری مهمتر است تا اول در لید آورده شود و هر عنصر خبری که در لید اول بیاید،لید به نام آن گفته می شود. لید که، چه، چرا، چگونه، کجا، کی، که

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.