امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 27 June , 2019
امروز : پنج شنبه, ۶ تیر , ۱۳۹۸ - 24 شوال 1440
شناسه خبر : 10843
  پرینتخانه » آموزش, رسانه ها, روابط عمومی, صنفی, کسب‌وکار, مهارت های ارتباطی, نکته روابط عمومی تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۶:۵۲ | 213 بازدید | ارسال توسط :

اثربخشی ارتباطات در تبلیغات و روابط عمومی

برای شناخت کامل و تحلیل ارتباط، نیازمد تحلیل فرستنده، تحلیل پیام، تحلیل کانال ارتباطی، تحلیل گیرنده، تحلیل تأثیرات، تحلیل پارازیت، و تحلیل شرایط وقوع ارتباط هستیم.
اثربخشی ارتباطات در تبلیغات و روابط عمومی

برای دستیابی به ارتباطات اثربخش، لازم است برنامه­‌ریزی لازم بر اساس تحلیل ارتباطات، قبل از اقدامات انجام شود. همچنین اثربخشی روابط عمومی و فعالیت‌های ارتباطی، به تحلیل کامل عناصر ارتباطی بستگی دارد.

ما برای شناخت کامل و تحلیل ارتباط، نیازمد تحلیل فرستنده، تحلیل پیام، تحلیل کانال ارتباطی، تحلیل گیرنده، تحلیل تأثیرات، تحلیل پارازیت، و تحلیل شرایط وقوع ارتباط هستیم. با مقاله‌یتحلیل ارتباطات همراه باشید:

۱) تحلیل فرستنده

در تحلیل فرستنده حداقل بایستی اعتبار فرستنده را مدّ نظر قرارداد. اعتبار فرستنده به موارد زیر وابسته است:

  • الف: قبل از برقراری ارتباط (اعتبار اولیه: ظواهر و سوابق)
  • ب: حین برقراری ارتباط (اعتبار ثانویه: عملکرد)
  • ج: بعد از برقراری ارتباط (اعتبار نهایی: اولیه + ثانوی)

۲) تحلیل پیام

روش مرسوم تحلیل محتوا با محوریت تحلیل پیام انجام می‌گیرد. در تحلیل پیام بایستی به تحلیل انواع پیام شامل موارد زیر توجه کنیم:

  • فی نفسه (اصلی)
  • برداشتی (فرستنده)
  • ارسالی (فرستنده)
  • دریافتی (گیرنده)
  • ادراکی (گیرنده)

۳) تحلیل کانال (رسانه)

با این پیش فرض مک لوهان که «رسانه همان پیام است»، تأکید بر توانمندی‌های ذاتی رسانه­‌ها دارد و اینکه هر کدام از رسانه­‌ها تأثیرات متفاوتی بر مخاطبان دارند، حتی با پیام‌های مشترک. زیرا ارتباطات رو در رو، رسانه­‌های فردی، رسانه­‌های جمعی و روش‌های نوین ارتباطی در ذات خود، افراد را به گونه‌­های متفاوتی جذب کرده و به گونه­‌های متفاوت بر آن‌ها تأثیر می­گذارند.

۴) تحلیل گیرنده

مخاطبان به دلیل تفاوت‌های فردی، به گونه‌­های متفاوتی از فرستنده، رسانه، پیام و… تأثیر می‌­پذیرند.

  • جنس (مرد و زن)
  • سواد (بیسواد/ کم سواد/ بزرگسال)
  • مذهب
  • فرهنگ
  • سن (خردسال/ میانسال/ بزرگسال)
  • پایگاه (اجتماعی و اقتصادی) افراد، سهم عمده­ای در شدت و سرعت انتقال پیام دارند.

۵) تحلیل تأثیرات

هر چند شدت، سرعت، جهت، و قدرت تأثیرات ارتباطی به توانمندی‌های فرستنده، نوع، و اندازه‌ی پیام، ویژگی‌ها و شرایط گیرنده، وجود پارازیت، و نوع رسانه بر می­‌گردد، اما بیش از هر چیزی تحت تأثیر شدید شرایط زمانی، مکانی و اجتماعی وقوع ارتباط است.

همه‌­ی این شرایط تأثیرات پیش­بینی شده (تأثیرات آنی)، پیش­بینی نشده (پیامدهای آتی) را برای فرستنده، گیرنده و اجتماع در پی دارد.

۶) تحلیل پارازیت

پارازیت‌های نرم افزاری (ویژگی‌های خاص فرستنده و گیرنده و …)، پارازیت‌های سخت افزاری و پارازیت‌های ساختاری بایستی در تحلیل ارتباط مورد توجه قرار گیرد.

۷) تحلیل شرایط وقوع ارتباط

تحلیلگر ارتباط بایستی به شرایط وقوع ارتباط و طور ویژه به شرایط زمانی و مکانی وقوع آن توجه و تأکید داشته باشد.

در میان فعالیت‌های روابط عمومی، آنچه میزان اثربخشی آن بیش از سایر فعالیت‌های بایستی مورد توجه قرار گیرد، بررسی اثربخشی پیام های تبلیغاتی است؛ زیرا بخش عمده­ای از فعالیت‌ها و هزینه­‌های روابط عمومی صرف تبلیغات می‌­شود.

مدل ۵M

برای برنامه‌ریزی تبلیغاتی، الگوهای متفاوتی وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می­توان به الگوی ۵mاشاره کرد.

  • در گام اول این الگو، هدف تعیین می­‌شود.
  • سپس بودجه­‌ی لازم برای تبلیغات تخصیص می‌یابد.
  • در گام بعدی نسبت به تصمیم­‌گیری رایج به پیام تبلیغاتی اقدام می‌­شود.
  • برنامه‌ریزی رسانه‌ای صورت می‌پذیرد.
  • نهایتاً به منظور تعیین اثربخشی برنامه‌­ی تبلیغات، نتایج به دست آمده با اهداف از پیش تعیین شده مقایسه می‌­شوند.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.