امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 16 December , 2018
امروز : یکشنبه, ۲۵ آذر , ۱۳۹۷ - 8 ربيع ثاني 1440
شناسه خبر : 10102
  پرینتخانه » آموزش, آموزش مجازی, برندینگ, فضای مجازی, فناوری اطلاعات, کسب‌وکار تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲ | 95 بازدید | ارسال توسط :

۱۰ دلیل نیاز به استراتژی دیجیتال مارکتینگ در سال ۹۷

در حال حاضر مالکان کسب و کارها متوجه شده‌اند که دیگر تکنیک‌های بازاریابی سنتی متداول نیستند. به این دلیل است که جهان به سرعت در حال تغییر است و از این رو به طور پیوسته باید تکنیک‌های خود را با تغییرات سازگار کنند. کسب و کارها به استراتژی دیجیتال مارکتینگ قوی نیاز دارند تا بتوانند در دنیای کسب و کار امروزی رقابت کنند.
۱۰ دلیل نیاز به استراتژی دیجیتال مارکتینگ در سال ۹۷

اگر بخواهید استراتژی دیجیتال مارکتینگ را توسعه دهید، باید از کجا شروع کنید؟

این یک چالش رایج است، امروزه بسیاری از کسب و کارها اهمیت کانال‌های دیجیتال و موبایلی را برای دسترسی و حفظ مشتریان می‌دانند. با این حال، آنها یک برنامه منسجم و یکپارچه برای رشد و تعامل با مخاطبان خود به طور مؤثر ندارند، بنابراین بسیاری از کسب و کارها از ۱۰ مشکل بسیار رایج به دلیل نداشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ که در این مقاله بیان شده رنج می‌برند و از این رو از رقبای خود شکست می‌خورند.

آیا ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ با چالش همراه است؟

در حال حاضر مالکان کسب و کارها متوجه شده‌اند که دیگر تکنیک‌های بازاریابی سنتی متداول نیستند. به این دلیل است که جهان به سرعت در حال تغییر است و از این رو به طور پیوسته باید تکنیک‌های خود را با تغییرات سازگار کنند. کسب و کارها به استراتژی قوی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند تا بتوانند در دنیای کسب و کار امروزی رقابت کنند. دیجیتال مارکتینگ که برخی اوقات به نام بازاریابی آنلاین شناخته می‌شود، به عنوان روشی برای بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از شبکه‌های دیجیتال می‌باشد. برای رسیدن به اهداف مورد نظر، قبل از شروع هر فعالیت دیجیتال مارکتنیگ، نیاز به توسعه یک برنامه سنجیده و مناسب می‌باشد. تجربه نشان می‌‌دهد که چالش رایج در جایی است که شروع به نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ می‌کنید. برای نوشتن این برنامه نیاز به گزارش‌های طولانی و حجیم نمی‌باشد، بلکه یک استراتژی خوب را می‌توان به بهترین صورت در دو یا سه برگه A4 به صورت جدولی خلاصه کرد.

چالش دیگر وسعت و مقیاس دیجیتال مارکتینگ است. تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ بسیاری مانند بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی اجتماعی برای بهبود تجربه دیجیتال وبسایت شما وجود دارند. در هر تکنیک بازاریابی دیجیتال بسیاری از تاکتیک‌های دقیق و مفصل وجود دارند که برای موفقیت مهم هستند، بنابراین آنها باید مورد ارزیابی قرار بگیرند و اولویت بندی شوند. برای مثال از محتوای ثابت برای ارسال ایمیل خودکار، شخصی سازی وبسایت تا برنامه‌ریزی‌های آن، مورد هدف قرار دادن و ایجاد تکنیک آسمان خراش (skyscraper) در تولید محتوا برای جستجوی ارگانیک.

رویکرد توصیه شده برای توسعه استراتژی دیجیتال

برای توسعه هر استراتژی به یک برنامه منظم و اجرای دقیق نیاز دارید. یکی از دلایلی که بسیاری از کسب و کارها شکست می‌خورند این است که برنامه‌ای برای استراتژی خود ندارند. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که برنامه‌ای بنویسید و آن را دقیق اجرا کنید.

آیا شما جزو یکی از شرکت‌هایی هستید که هنوز استراتژی دیجیتال مارکتینگ ندارید؟ در ادامه دو راهکار ساده، برای ایجاد یک برنامه دیجیتال پیشنهاد می‌شود:

  • با یک برنامه دیجیتال مارکتینگ جداگانه شروع کنید، برنامه‌ای که تغییرات مورد نیاز و همچنین موارد مربوط به سرمایه‌گذاری و تغییرات در بازاریابی را مشخص می‌کند.
  • سپس برنامه دیجیتال را با برنامه کلی بازاریابی خود ادغام کنید که بخشی از برنامه کلی بازاریابی است، دیجیتالی بودن به عنوان بخشی از کسب و کار تان می شود.

بعد از آن، چه اقدامات و نکاتی را باید در نظر گرفت؟

  • استفاده از دیجیتال مارکتینگ بدون رویکرد استراتژیک هنوز هم معمول و متداول است. بدون شک بسیاری از شرکت‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند از رسانه‌های دیجیتال به طور مؤثر استفاده می‌کنند و آنها قطعا می‌توانند نتایج خوبی را از جستجوی خود، بازاریابی ایمیلی یا شبکه‌های اجتماعی به دست آورند. اما به همان اندازه مطمئن هستیم که بسیاری از آنها فرصت‌های زیادی را برای هدف گیری و بهینه‌سازی بهتر از دست می‌دهند یا از چالش‌ها و مشکلات دیگری که در ادامه بیان می‌شود رنج می‌برند.
  • بسیاری از شرکت‌ها در این تحقیق، دارای یک رویکرد استراتژیک برای دیجیتال بودند. از صحبت با شرکت‌‌‌ها مشخص شد که ایجاد برنامه‌های دیجیتال اغلب در دو مرحله روی می‌دهد. اول، یک برنامه دیجیتال مارکتینگ جداگانه ایجاد می‌شود. دوم، برنامه دیجیتال با استراتژی بازاریابی ادغام می‌شود، اما به جز برای تاکتیک‌ها، برنامه‌ریزی جداگانه‌ای را تضمین نمی‌کند. اگر استراتژی ندارید و یا می‌خواهید بررسی کنید که چه مسائل کسب و کاری مهم هستند که یک خلاصه استراتژیک را شامل شود در اینجا ۱۰ تا از رایج‌ترین مسائل را مطرح می‌کنیم که در صورت نداشتن استراتژی با آنها مواجه می‌شوید.

آیا شما دارای استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ هستید؟

از سال ۲۰۱۲، یک نظرسنجی غیر رسمی انجام شد تا معلوم شود که چگونه به طور گسترده استراتژی دیجیتال مارکتینگ توسط صاحبان کسب و کار استفاده می‌شود. نتایج نشان داد که پیشرفت‌های بزرگ و چشمگیری در طول سال‌ها اتفاق افتاده است. چند سال پیش ما حدود دو سوم تا سه چهارم را یافتیم که برنامه دیجیتال مارکتنیگ در بازاریابی دیجیتال خود نداشتند. در حال حاضر، این تعداد به ۴۹% در آخرین نظرسنجی کاهش یافته است و این بدان معناست که تقریبا نیمی هنوز بازاریابی دیجیتال خود را بدون داشتن هیچ گونه استراتژی انجام می‌دهند.

این همان چیزی است که در مطالعه خود در مورد سطح استفاده از دیجیتال مارکتینگ یافتیم:

بنابراین، آخرین تحقیقات ما نشان می‌دهد که رویکرد بهبود یافته در خصوص استفاده از این نوع بازاریابی وجود دارد و کمتر از نیمی کسب و کارها بدون استراتژی دیجیتال مارکتینگ هستند. اگر شما جزو یکی از این شرکت‌ها دارای استراتژی دیجیتال مارکتینگ هستید، به شما تبریک می‌گوییم. اما اگر نیستید ادامه مطلب را بخوانید.

چرا ممکن است نیاز به استراتژی دیجیتال مارکتینگ داشته باشید؟

۱- بدون داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ، شما بدون هدف یا جهت هستید؛

شرکت‌هایی که بدون استراتژی دیجیتال هستند، هدف استراتژیک مشخصی برای بدست آوردن مشتریان جدید یا ایجاد روابط عمیق‌تر با مشتریان فعلی به صورت آنلاین ندارند. در نتیجه اگر اهدافی برای مقاصد دیجیتال مارکتینگ نداشته باشید، احتمالا منابع کافی برای رسیدن به این اهداف نخواهید داشت و در نهایت از طریق تجزیه و تحلیل متوجه نخواهید شد که آیا به اهداف خود دست می‌یابید یا خیر.

۲- شما مخاطبان آنلاین یا سهم بازار خود را نخواهید دانست؛

در صورتی که در خصوص تقاضای مشتری برای خدمات آنلاین تحقیق نکنید ممکن است نیازهای مشتریان آنلاین نادیده گرفته شود. شاید مهم تر از آن این باشد که شما بازار آنلاین خود را درک نمی‌کنید. یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مشخص، خصوصیات مخاطبان مورد نظر را تعیین می‌کند. بازارهای سنتی با بازارهای آنلاین و دیجیتال امروزی از نظر انواع مختلف خصوصیات و رفتار مشتری، رقبا، پیشنهادات و ارتباطات بازاریابی متفاوت خواهد بود. با یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌توانید بازار خود را ارزیابی کنید و با موقعیت استراتژیک خود با بازار روبرو شوید. یک ابزار بسیار عالی پیشنهادی که در آن می‌توانید سطح تقاضای مشتری را بیابید، استفاده از Google's Keyword planner است تا ببینید چگونه جستجوگران به سایت شما جذب می شوند یا چه تعدادی از افراد علاقه‌ مند به محصولات یا خدمات شما هستند.

 

 

 

۳- رقبا سهم بازار را به دست خواهند آورد؛

اگر به اندازه کافی منابعی را برای دیجیتال مارکتینگ اختصاص ندهید یا دارای رویکردی تک منظوره بدون استراتژی تعریف شده باشید، در نتیجه رقبا سهم بازار شما را خواهند گرفت و در واقع جایی نخواهید داشت. برای جلوگیری از این اتفاق فقط از استراتژی دیجیتال مارکتینگ مشخص استفاده کنید.

۴- پیشنهادات آنلاین شما دیگر ارزشمند و قدرتمند نخواهد بود؛

تعریف پیشنهادات آنلاین ارزشمند و شفاف به مشتری کمک خواهد کرد که خدمات آنلاین خود را برای مشتریان فعلی و جدید تان متمایز کنید و این کار باعث وفادارای مشتریان به شما خواهد شد. توسعه استراتژی بازاریابی رقابتی برای بسیاری از سازمان‌ها مهم است زیرا محتوا باعث تعامل مخاطبان شما از طریق کانال‌های مختلف مانند جستجو، بازاریابی ایمیلی و اجتماعی و وبلاگ می‌شود.

۵- به اندازه کافی شناخت از مشتریان آنلاین خود ندارید؛

اغلب گفته می‌شود که رسانه‌های دیجیتال قابل سنجش‌ترین رسانه‌ها هستند. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکز و مشابه آنها تنها به شما حجم بازدید را خواهند گفت و هیچ اطلاعاتی در مورد احساسات و نحوه خرید مشتریان را نمی‌گوید. بنابراین باید از ابزارهای دیگری استفاده کنید تا بتوانید نقاط ضعف و بازخورد کاربران را متوجه شوید.

۶- کسب و کار شما منسجم و یکپارچه نیست؛

چه یک بازاریاب دیجیتال متخصص یا یک آژانس دیجیتال مستقل باشید باید فعالیت‌های بازاریابی دیجیتالی خود را به صورت ذخیره اطلاعات تکمیل کنید. راه آسان تر این است که پیکیج دیجیتال مارکتینگ را به بخش‌های مناسب‌تر تقسیم کنید، ولی تأثیر این روش کمتر است. رسانه‌های دیجیتال زمانی بهترین عملکرد و بازده را دارند که با رسانه‌های سنتی و کانال‌های پاسخگو ادغام شوند. توصیه می‌شود که استراتژی دیجیتال مارکتینگ یکپارچه را توسعه دهید و فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ بخشی از برنامه بازاریابی شما و بخشی از کسب و کارتان به طور معمول شود.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ باعث ادغام بازاریابی دیجیتال و روش‌های بازاریابی متعارف (conventional marketing) می‌شود. دیجیتال مارکتینگ تنها در مورد بهینه‌سازی وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و موتور جستجو نمی‌باشد؛ بلکه شامل کانال‌ها، عناصر و تاکیتک‌های دیگر می‌باشد. یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مشخص شما را قادر می‌سازد تا درک کنید که چگونه این تکنیک‌ها می‌توانند برای ایجاد نتایج مطلوب ادغام شوند.

 

۷- فعالیت‌های دیجیتال با توجه به اهمیت آن، افراد و یا بودجه کافی ندارد؛

منابع کافی برای برنامه‌ریزی و اجرای بازاریابی الکترونیکی اختصاص نمی‌یابد و ممکن است کمبود مهارت‌های خاص بازاریابی اینترنتی وجود داشته باشد. بنابراین کمبود بودجه منجر خواهد شد نتوانید پاسخ مؤثری به تهدیدات رقبا انجام دهید. دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با دیگر تکنیک‌های بازاریابی متداول مقرون به صرفه‌تر است.

۸- به دلیل دوباره کاری‌ها پول و زمان‌تان هدر می‌رود؛

حتی اگر منابع کافی برای بازاریابی اینترنتی داشته باشید، باز هم ممکن است منابع تان به هدر برود. این امر به ویژه برای شرکت‌های بزرگتر است که دارای بخش‌های مختلف بازاریابی هستند و برای انجام وظایف بازاریابی آنلاین مشابه هم اقدام می‌کنند، رخ می دهد. بدون یک استراتژی مشخص به دلیل دوباره کاری فعالیت‌ها برای دستیابی به اهداف مشابه، زمان و پول خود را از دست می‌دهید.

۹- شما زیرکی کافی را ندارید تا پیش‌رو باشید و از رقبا جلو بزنید؛

اگر به برندهای برتر آنلاین مانند آمازون، دل، گوگل و غیره نگاهی کنید، همه آنها مدام در حال تکاپو هستند و دائما روش‌های جدید را امتحان می‌کنند تا مخاطبان آنلاین خود را حفظ کنند و یا افراد بیشتری را بدست آورند. یک استراتژی دیجیتال به کسب و کارها کمک می‌کند تا رویکرد جدیدی را برای حفظ مشتریان در هر زمان خاص فراهم کنند. این آگاهی به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا روندهای در حال ظهور و اقدامات لازم را در لحظه مناسب ارزیابی کنند.

۱۰- بهینه سازی انجام نداد‌ه‌اید؛

هر شرکتی که دارای وبسایت است می‌تواند داده‌های مرتبط به خود را تجزیه و تحلیل کند، اما مدیران ارشد تضمین نمی‌کنند که تیم شان وقت لازم برای بررسی این کار را داشته باشد. داشتن یک استراتژی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا اصول و پایه تجارت تان را برآورد کنید. در نتیجه می‌توانید به بهبود مستمر جنبه‌های کلیدی مانند بازاریابی جستجو، تجربه کاربری سایت، بازاریابی ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی بپردازید.

به طور کلی، دیجیتال مارکتنیگ روش ارتباطی سریع تر، ارزان‌تر، ساده و پربازده تر با مشتریان می‌باشد. بنابراین دلایل قدرتمندی برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال وجود دارد.

 

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.