امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 17 November , 2018
امروز : شنبه, ۲۶ آبان , ۱۳۹۷ - 9 ربيع أول 1440
شناسه خبر : 7869
  پرینتخانه » اخبار, دانشکده, روابط عمومی, مطالب دیگر تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ | 123 بازدید | ارسال توسط :

هدف اصلی از ارتباطات بین المللی سیاستگذاری و ایجاد نظامی واحد است

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، هدف از برقراری ارتباطات علمی بین‌المللی را ایجاد سیاست و نظامی واحد و ایجاد ساختار همکاری در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر در عرصه‌ بین‌الملل دانست

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، هدف از برقراری ارتباطات علمی بین‌المللی را ایجاد سیاست و نظامی واحد و ایجاد ساختار همکاری در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر در عرصه‌ بین‌الملل دانست.

به گزارش جامعه روابط عمومی و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سالار آملی، در چهاردهمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی منتخب کشور که در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به شرایط حساس کنونی و وجود چند چالش اصلی در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر یکی از چالش های اصلی، سیاست‌های ارزی است که روابط ما را در سطح بین‌المللی تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه وزارت علوم نگران و پیگیر رفع چالش‌ها است، افزود: اخیراً حدود ۱۶ مورد از مشکلات موجود در زمینه خرید مواد، تجهیزات و کتب در وزارت علوم احصا شده است.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم ادامه داد: طبق برآوردهای انجام شده، اکنون دانشگاه‌های کشور جهت ارتقا به ۲۰۰ میلیون یورو ارز نیاز دارند.

وی همچنین نیاز به سیاست‌های ویژه در شرایط حساس کنونی را چالش دیگری دانست و افزود: سیاست‌های امنیتی نیازمند تغییر است زیرا اگر نگاه امنیتی به برخی از موارد محدود نشود و کاهش پیدا نکند مشکلات کنونی دو چندان می‌شود.

سالار آملی به سومین چالش موجود در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تبلیغاتی با محوریت ایران هراسی در جهان شکل گرفته که در حال توسعه و ورود به مراکز تحقیقاتی است.

وی در خصوص تاثیرات شکل‌گیری این تبلیغات گفت: قرار بود در شهریورماه امسال در استان اصفهان میزبان ۳۰۰ نفر از روسای پارک‌های علم و فناوری آسیا باشیم اما اخیراً این مسئله مورد مخالفت کشورهای مربوطه قرار گرفته است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در خصوص هدف از برقراری ارتباطات بین‌المللی، تصریح کرد: هدف از برقراری ارتباطات بین‌المللی صرفاً مباحثی مثل رفت و آمدها و ویزا نیست، بلکه هدف اصلی ایجاد سیاست و نظامی واحد در عرصه بین‌الملل است.

 

سالار آملی گفت: باید فعالیت‌های پراکنده در عرصه بین‌المللی را نظام‌مند کنیم و با ایجاد ساختار همکاری در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر گام بر داریم.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری در سطح بین‌المللی افزود: اکنون این موضوع در وزارت علوم و شورای معاونان این وزارت به عنوان هدف اصلی در عرصه بین‌المللی مورد تاکید است‌.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با بیان اینکه یکی از ضعف های موجود در کشور در حال حاضر بحث بین المللی شدن است به رتبه های بین المللی برخی از دانشگاه های جهان اشاره کرد و گفت: دانشگاه آکسفورد رتبه نخست در جهان را دارد و ۳۸ درصد جمعیت آن را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند و به لحاظ میزان فعالیت های بین المللی نیز نمره ۹۵ را از ۱۰۰ دارد.

سالار آملی افزود: همچنین دانشگاه های کالیفرنیا و آلبورگ نیز به ترتیب رتبه های ۱۰۰ و ۲۰۰ را در جهان دارند و ۲۱ و ۱۳ درصد از ظرفیت آنها نیز از دانشجویان خارجی تشکیل شده است و به همین ترتیب دانشگاه کالیفرنیا از ۶۵.۲ درصد و آلبورگ از ۷۰ درصد مجموعه فعالیت های بین المللی برخوردار هستند این درحالی است که دانشگاه صنعتی امیر کبیر اکنون با داشتن رتبه ۶۰۱ در جهان، تنها ۱ درصد پذیرش دانشجوی خارجی داشته است که البته نسبت به سال گذشته رشد داشته اما لازم است تا در این زمینه فعالیت های بیشتری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست های اصلی ما در وزارت علوم این است که ۱۰ دانشگاه کشورمان تا سال ۱۴۰۰ در زمره صد دانشگاه برتر آسیا قرار گیرند.

سالار آملی با تاکید بر اینکه تعداد شعب خارجی دانشگاه ها تا سال ۱۴۰۰ باید به ۱۶ برسد، اظهار داشت: سهم دانشجویان بین الملل دانشگاه ها نیز در سال ۹۷ باید به یک درصد و در سال ۱۴۰۰ باید به ۱.۸ دهم درصد افزایش یابد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل به تعداد مقالات مشترک با محققان خارجی نیز اشاره کرد و گفت: درصد تعداد مقالات مشترک با محققان خارجی از کل مقالات باید در سال ۹۷، ۲۷ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۳۵ درصد افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۸۱۱ نفر از اعضای هیات علمی، روسای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با مجوز وزارت علوم به خارج از کشور اعزام شده اند که ۵۲ درصد این افراد برای گذراندن دوره های تحقیقاتی پیشرفته در آزمایشگاه های معتبر دنیا ماموریت دریافت داشته اند که بیشترین اعزام ها به کشورهای آلمان، روسیه، ترکیه، ایتالیا، اتریش، و فرانسه بوده است.

سالار آملی در خصوص اعزام اعضای هیات علمی برای ارائه مقاله در سمینارها و کنفرانس های خارج از کشور، گفت: در سال ۹۶، ۶۷۲ نفر جهت ارائه مقاله در سمینارها و کنفرانس ها به خارج از کشور اعزام شدند که به ترتیب بیشترین اعزام ها به کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، مالزی، هلند، اسپانیا، چین، روسیه و هلند مربوط بوده است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در خصوص انعقاد تفاهم نامه های بین المللی دانشگاه ها افزود: ۷۴۵ تفاهم نامه طی سه سال گذشته به امضاء رسیده است که در سال ۹۶ حدود ۴۵ درصد آن اجرایی شد. بیشترین تعداد تفاهم نامه ها به ترتیب توسط دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، گیلان، اصفهان، شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس منعقد شده است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد کل استادان دانشگاه ها، دانشمندان، روسای دانشگاه های خارجی و مسئولان علوم فناوری کشورهای خارجی که در سال گذشته به ایران سفر کرده اند ۲ هزار و ۱۱۴ نفر بوده است که این به معنای آن است که در سال ۹۶ وزارت علوم هر هفته پذیرای ۱۱ هیات خارجی بوده است.

سالار آملی در ادامه به تعریفی از مفهوم دیاسپورا اشاره کرد و گفت: دیاسپورا بخشی از یک ملت است که در مکان های مختلف جهان زندگی می کنند و در سال های اخیر به عنوان بازیگران مهم غیردولتی نقشی اساسی در عرصه بین الملل در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و انتقال دانش و فناوری بازی می کنند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: چین با ۳۵ میلیون و هند با ۱۶ میلیون نفر بیشترین دیاسپورای دنیا را تشکیل داده اند که این امر یکی از محرک های اصلی رشد اقتصادی و علمی این کشورها است.

وی در خصوص تعداد دیاسپورا در کشور ادامه داد: در حال حاضر تعداد دیاسپوراهای ایرانی حدود ۵ میلیون نفر است که نیمی از آنان در آمریکا، کانادا و انگلستان زندگی می کنند و به دلیل برخورداری از خاصیت استثناگرایی، به شدت انسان های علمی و فرهنگی هستند و حتی نسل سوم آنها نیز به ایران تعلق خاطر دارد.

سالار آملی تاکید کرد: دانشگاه ها باید بانک اطلاعاتی از دیاسپوراهای فارغ التحصیل دانشگاه داشته باشند و از بین این افراد عضو هیات علمی وابسته تعیین کنند و برای آنها در دانشگاه اتاق و فضایی اختصاص دهند تا به راحتی به داخل کشور رفت و آمد داشته باشند.

وی در پایان گفت: علاوه بر آن، دانشگاه ها باید با دیاسپوراهای ایرانی پروژه مشترک، دوره تدریس کوتاه مدت و دانشجوی دکتری مشترک تعریف کنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.