امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 18 November , 2019
امروز : دوشنبه, ۲۷ آبان , ۱۳۹۸ - 21 ربيع أول 1441
شناسه خبر : 11170
  پرینتخانه » تیتر اول, تیتر مهم, ویژه, ویژه های هفتگی, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ | 895 بازدید | ارسال توسط :

نگاهی به نقش و جایگاه زنان در پست های مدیریتی

تاریخ جهان شاهد نقش بسیار عظیم و غیرقابل انکار زنان در حوادث گوناگون است، حالا دیگر زنان نیز هم پای مردان در عرصه های مختلف در جامعه حضور دارند و شاید در مواردی پر تلاش تر و پیگیر تر نقش آفرینی می کنند.
نگاهی به نقش و جایگاه زنان در پست های مدیریتی

نگاهی به نقش و جایگاه زنان در پست های مدیریتی

سقفی که باید شکسته شود

 

تاریخ جهان شاهد نقش بسیار عظیم و غیرقابل انکار زنان در حوادث گوناگون است، حالا دیگر زنان نیز هم پای مردان در عرصه های مختلف در جامعه حضور دارند و شاید در مواردی پر تلاش تر و پیگیر تر نقش آفرینی می کنند.

امروزه دیگر توانمندسازی زنان و مشارکت آنان در همه زمینه‌ها از جمله در فرآیند تصمیم‌گیری و مدیریت جامعه یکی از پیش نیازهای توسعه پایدار محسوب می شود و این موضوعی است نیازمند توجه خاصی در کشور است.

اگرچه این موضوع در تصویب‌نامه شورای عالی اداری که به امضای حسن روحانی رسید مورد تاکید دولت قرار گرفت اما این مسئله تنها مورد توجه دولت نیست بلکه در برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته است، به نحوی که بر اساس آن مقرر شد تا ۳۰ درصد نسبت مدیران زن افزایش یابد، با این حال هنوز تعادل مطلوب و شایسته سالاری در انتخاب مدیران فراهم نشده و به نظر می ر سد تصمیم گیران هنوز به این نتیجه نرسیده اند که در فرصت منصفانه برای انتخاب مدیران به میزان بروز خلاقیت، استعداد ، توانمندی، مسئولیت پذیری و … نه جنسیت توجه کنند.

در حال حاضر اگرچه آمار دقیقی از سهم زنان در پست‌های مدیریتی در دست نیست، اما این سهم به اندازه ای که برای آن پیش بینی شده بود هنوز محقق نشده است.

جالب آنجاست انتخاب مدیران زن در برخی از دستگاه ها نیز تنها بر اساس روابط ، آشنایی و سفارش صورت گرفته و آنچه در این میان مطرح نیست توانایی و شایستگی مدیریت است.

در این میان سوالی که در میان کارشناسان و صاحب نظران مطرح می شود آن است که اصولاً با چنین روندی آیا امکان تحقق افزایش ۳۰ درصدی پست مدیران زن تا پایان دولت دوازدهم وجود دارد ؟

بسیاری از کارشناسان و دست اندر کاران مسائل مدیریتی و زنان در کشور بر این باورند که این امر تنها با تصویب یک مصوبه به نتیجه نمی رسد بلکه نیازمند یک اراده سیاسی و اداری کارآمد برای اجرایی‌کردن این تفکر است.

در این میان موضوعاتی چون نبود خودباوری، نداشتن تجربه مدیریتی، وجود خرده فرهنگ های مردانه و .. از جمله مسائلی است که مدیران عالی آن را بهانه ای قرار داده تا مانع از حضور زنان در پست های مدیریتی در سازمان ها شوند.

اما سوال این است تا کی می توان نیمی از جمعیت کشور را شامل مرور زمان کرده و مانع از عملکرد آنان شویم.

زنان بارها نشان داده اند که اگر فضا برای مدیریت آن ها مهیا و شایستگی های آنان در نظر گرفته شود مدیران قابل و توانمندی هستند و می توان با فرهنگ سازی در کشور از این گروه در عرصه‌های کلان مدیریتی کمک گرفت.

زنان باید در سطح مدیران ارشد حضور داشته باشند تا الگویی برای سطوح پایین‌تر باشند و نگاه انتخاب مدیر بر اساس اقتضائات جنسیتی کنار گذاشته شود.

باید توجه داشت که حضور فرمایشی بانوان در پست های مدیریتی نمی توان راه را برای تبیین این فرهنگ در جامعه بگشاید و نیاز است کسانی که دغدغه توسعه و پیشرفت کشور را دارند به دور از تقلید صرف از الگوی غربی و نسخه‌های سازمان ملل و براساس شرایط بومی، فرهنگ کشور ، از این پتانسیل مثبت جامعه بهره و جایگاه زنان را ارتقا بخشند .

بعد از انقلاب شاهد بودیم که زنان را در عرصه‌ آموزش و تحصیلات موفقیت‌های زیادی را بدست آوردند و هیچ فرد منصفی نمی‌تواند انکار کند که نظام جمهوری اسلامی در حوزه زنان موفقیت‌های خوبی را داشته است .

در این میان برای تحقق مشارکت زنان در فرهنگ‌سازی هم برای زنان و هم برای مردان ضروری است اگر زنان آمادگی ذهنی و روانی کافی برای ورود به مناصب مدیریتی را نداشته باشند و یا مردان به دلیل وجود برخی از عقاید غلط از پذیرش ورود زنان به مناصب مدیریتی امتناع کنند ، چطور می توان انتظار داشت زنان مراتب لازم را برای تصدی پست‌های بالا طی کنند ؟

از سوی دیگر مدیران ارشد سازمان ها نیز می توانند با گسترش فرهنگ شایسته سالاری و برگزاری دوره های آموزشی متعدد، بانوان شاغل را برای تصدی پست های مدیریتی پرورش داده و در آینده از آن ها در سازمان های خود بهره کامل را ببرند .

یادمان نرود که باید مجال کافی زنان داده شود تا با انجام فعالیت ها و عمکردهای مثبت خود نشان دهند که می توانند در حوزه‌های مختلف مسؤلیت‌هایی را برعهده گیرند و سطح کارآمدی و بهره‌وری آن را رشد دهند.

در این میان نباید نقش احزاب را از نظر دور کرد ، همان گونه که آن ها برای انتخابات مجلس و شوراها زنانی را معرفی می کنند ، می‌توانند به دولت هم لیست‌های از زنان توانمند را دهند.

بانوان شاغل بر این باورند که کمیت سازی در این زمینه جوابگوی انتظار جامعه زنان نیست و نیاز است تا نمایندگان آن ها در مجلس به ویژه نمایندگان خانم و سایر بانوان مسئول و دست اندر کار نگاهی ویژه به این موضوع داشته باشند و نتایج فعالیت های خود را به اطلاع افکار عمومی برسانند.

همچنین یکی از سازمان های دولتی می تواند چنین موضوعی را به صورت یک کار پژوهشی میدانی در سطح سازمان های دولتی کشور مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را از طریق رسانه ها اعلام کنند.

در نهایت « سقف شیشه ای » یا همان نگرش ها و تعصبات منفی، که مانع از ورود زنان به پست های مدیریتی می شود باید شکسته شود چرا که جامعه انسانی از عدم حضور واقعی زنان در عرصه‌های مختلف لطمه های جبران ناپذیری دیده و به همین علت است در دو دهه اخیر درصدد جبران این نقیصه بر آمده است.

سمیه آقایان
دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران
کارشناس روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.